Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 5 januari 2013

Hur man gör sitt eget nötsmör!

Av Sofie - 5 januari 2013 19:15


 


Den absolut vanligaste frågan jag får på bloggen är var jag köper/hur man gör jordnötssmör/annat nötsmör. Tänkte klargöra det här i ett inlägg. Just jordnötssmör brukar jag köpa eftersom det är svårt att komma över naturella jordnötter och det är inte alls lika dyrt som andra nötsmör. Favoritmärket är definitivt Green Choice, Monkis är också ganska gott och Kung Markattas är okej smakmässigt. Det finns säkert fler bra/goda märken, men kom ihåg att smöret ska bestå av främst nötter och sen bara en gnutta salt och ev. lite olja, då är det ett bra och nyttigt nötsmör (hejdå till skippys variant). Dessa "braiga" jordnötssmör kan man hitta i många vanliga mataffärer (inte alla), annars finns det att beställa hem på nätet eller i hälsokosten.


Men det finns ju en massa andra nötsmör som också är goda, och de brukar jag alltid göra själv, det är verkligen superenkelt. Du tar några nävar valfria nötter, mandlar eller frön, lägger på en plåt och rostar i ugnen på 225 grader i ca 5-15 min (beroende på nötter), håll noga koll så att de inte bränns. Låt svalna något och sedan mixar du dem i en matberedare tills det blir smör (tar några minuter) tillsammans med en nypa salt och ev. en skvätt naturell olja (som rapsolja eller kokosolja) för att få rinnigare konsistens. Förvara i en burk i kylskåpet, håller många veckor.


 


Tidigare idag gjorde en burk med hasselnötssmör och en burk med mandelsmör, så himlans gott, jag har till och med fått min lillebror att älska det. Bäst på riskaka, frysta bananskivor, som topping på gröt eller tillsammans med äppleklyftor och keso.


Brukar ni göra eget nötsmör? H

 
 
Ingen bild

Emelie

7 januari 2013 18:57

Ja!!! Nu ska jag äntligen göra mitt eget mandel smör istället för att gå in var och varannan dag på Ica och köp kung markattas mandelsmör som ruinerar mig haha! Kan inte leva utan det! Hoppas mitt egengjorda blir lika gott :D

 
Ingen bild

Bella

20 februari 2013 11:45

I mitten av ugnen?

Jättebra recept! ;)

Sofie

20 februari 2013 20:59

I mitten ja :)

 
Ingen bild

Beata

20 februari 2014 13:34

Jag mixar o mixar men det blir inte alls så smörigt och blött som dina på bilden ovan. Har haft i olja och det mer än en skvätt. Typ 3 skvättar. Har du några tips? Tack på förhand :-)

Sofie

20 februari 2014 16:32

Man kan få ha i ganska mycket olja. Det är konstigt men ibland när jag har mixat har jag inte behövt ha i någon olja alls för att det ska bli krämigt och ibland har jag behövt ha i mycket (säkert 1/2 dl minst). Så i mer med olja! Och sen kan mixern inte vara för svag heller, men alla typer av matberedare bör fungera (kanske inte stavmixar och blenders). Hoppas det går bättre nästa gång :)

 
Ingen bild

Leonora

4 mars 2014 15:18

Åååh, måste prövas! Använder du skalade nötter då? Eller går det bra att använda hela nötterna?

Sofie

5 mars 2014 18:01

Det funkar med både hela och skalade nötter :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards