Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Varför ska man inte räkna kalorier?

Av Sofie - 15 maj 2012 12:00


Ni vet att jag inte är något stort fan av att räkna kalorier. Såg en video med en tjej som jag tycker förklarar bra varför man inte ska göra det här:



Hon tar främst upp det här med skillnaden "kvalitets" mat och inte "kvalitets" mat. Kalorier handlar bara om energimängd, men det är lika okej att äta skräpmat på McDonalds som t.ex en stor fräsch sallad med en massa grönsaker, en bit lax och en klick keso. Bara det är samma mängd energi. Men att det är mycket nyttigare saker i laxtallriken spelar ingen roll enligt kalorimetoden, men det gör det i verkligenheten. Man blir snabbare hungrig av McDonalsmaten och kroppen får inte lika mycket näring (kroppen fungerar sämre, hår/hud/naglar av mycket sämre kvalite). Maten du får i dig är ju faktiskt bränslet du går på, och desto bättre det är desto mer kommer du att kunna prestera under dagen.


Och sedan blir man så fixerad kring siffrorna att man inte känner efter hur kroppen mår. Blev jag mätt av den här maten? Känns det bra i kroppen? Du blir som en robot. Om du sedan slutar räkna har du ingen uppfattning av hur mycket du ska äta, du är så van att några siffror talar om det för dig. Kroppen signalerar faktiskt vad du ska göra. Om du är hungrig, ja då ska du äta. Är du mätt, ska du inte äta. Men om man går på en kaloridiet och man blir hungrig men man redan ätit sina kalorier för dagen, ja då "får" man inte äta, och då blir det ju hur fel som helst. Särskilt om man har varit och tränat, då är det jätteviktigt att få i sig mat så att inte kroppen bryts ner istället.


Och fixeringen kring siffrorna tror jag är den främsta anledningen till att så många leds in i anorexia eller lättare ätstörningar. Det är skrämmande många som gör det.


Och den här hysterin att man måste räkna och väga exakt allt vad man äter. T.ex en gurkaskiva eller ett isbergsblad? Tänk vad mycket tid som går åt!


Räknar ni kalorier? Eller har ni gjort det? Andra åsikter kring detta? :D


PS. Jag förstår att för många är detta enda sättet att få det att fungera, men jag tror att många fler skulle må mycket bättre om de släppte räkningen och började fokusera på att känna efter vad kroppen säger åt dem!



 
 
camilla

camilla

15 maj 2012 12:54

Säger bara börja aldrig räkna kalorier. Gjorde det extremt förr och det var de värsta jag någonsin kunde börja med. Ätstörningen gjorde att en gurkskiva för mkt kunde få mig att tänka "nu måste jag kompensera bort denna genom att ta mindre imorn" osv.osv nää ät och må bra!

ÅÅ du får hålla utkik:D de finns i färdiga påsar med torkad frukt:D säg gärna till om du hittar:)

Vad mysigt :D vad gjorde ni på spat? har aldrig vart på spa men vill hihi :)
I helgen pluggade jag, fick massage, träffade vänner och tog de lugnt :D

Hur mår du idag?kraam:D

http://resanupp.devote.se

 
Trollpackan

Trollpackan

15 maj 2012 18:09

Hmm...räkna kalorier och räkna kalorier...Nu är det ju så, att OM du verkligen behöver gå ner i vikt(många tjejer behöver ju INTE det), så kan det vara bra att räkna kalorier för att få ett hum om vad som är bäst för dig och inte. En vuxen kvinna, som rör på sig medelmåttigt, i både jobb och på fritiden, behöver ca 2000 kcal för att stå still i vikt. Behöver du gå ner, så måste du antingen minska på maten litegrann, eller också öka på motionen, för att intaget ska bli mindre.
Äta en chokladboll, som innehåller lika med eller mer kalorier än en vanlig lunch, är ju inte samma sak som att äta mat...det måste ju alla förstå.
Det som Camilla säger i sin kommentar, det där om att väga en gurkskiva så att man inte får i sig för många kalorier, det visar ju bara på ätstörningar, och det tycker då jag har en annan betydelse faktiskt.
"Är du hungrig så ska du äta"...och visst ja...men du ska ju inte äta en kaka, chokladboll eller dricka en läsk, energidryck, kaffelatte eller annan skit, utan du ska ju äta riktig mat och dricka vatten/mjölk.
Så...för en del kan det faktiskt vara en hjälp att räkna kalorier för att kunna förstå.
Sedan att en del inte kan ta till sig fakta ordentligt, utan börjar att försöka få i sig så få kalorier som möjligt är ju en annan sak. De behöver ju söka sig till psykvården.

Och nej...jag räknar inte kalorier;) Jag tränar i lagom mängd, äter i lagom mängd med lagom mellanrum...då blir man aldrig sugen mellan målen(tips) och jag är lagom smal.

ha en trevlig kväll!

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

Sofie

15 maj 2012 21:43

Ja visst för vissa som kanske har ätit helt orimliga mängder och verkligen behöver gå ner i vikt kan det vara en bra början på att få en ungefärlig uppfattning. Men jag tror för en del (särskilt unga tjejer) blir det en hets att räkna siffror, och de börjar känna sig "duktigare" desto mindre de äter.

Ha en trevlig kväll du med!

 
Ina

Ina

15 maj 2012 20:04

Jag räknar kalorier och planerar att sluta så fort jag bara kan. Håller med Camilla här ovanför, det är det absolut värsta som finns. Visst, man kan inte äta vad som helst (i vilka mängder som helst) bara för att man inte räknar kalorier, men allt blir ju så mycket godare då. Framför allt så blir man väl snabbare nöjd när man känner att man inte har några förbjudna livsmedel. Jag jobbar verkligen på att sluta (men det är svårt, och därför ska man aldrig börja), och jag tänker att om jag väljer mat som faktiskt är hälsosam och bra för kroppen (typ som på din blogg, haha) så kan man faktiskt äta en hel del utan att det händer något dramatiskt och man har ändå "råd" att äta den där chokladkakan också.

Äh, ja. Bara mina tankar, lite kortfattat. Tycker det är jättebra att du tar upp det här, man får så lätt intrycket att hälsosamma bloggare räknar kalorier hela bunten (även om logiken säger att så förmodligen inte är fallet).

http://www.realistiskt.blogg.se

 
sara

sara

15 maj 2012 21:22

jag har aldrig räknat kalorier och tänker aldrig börja :)

http://misssteinholtz.blogg.se

 
greta

greta

15 maj 2012 21:23

Alla de negativa sidorna du tar upp är helt sanna. Dock är det skönt med kaloriräkning eftersom det är ett sätt att hålla precis kontroll över vad man tar in. De som räknar kalorier märker också att man kan äta mer av de nyttigare, och mindre av skräpmaten, vilket ofta leder till bättre val! Har man problem med att lyssna till vad kroppen säger samt umgås med mat på ett naturligt sätt är det en bra ram och gör att man får överblick över sitt ätande.

Men det leder onekligen till mycket ångest. Om man går över sitt kalorimål på en dag kan man må dåligt över en så onödig sak som att man har ätit en frukt för mycket vilket självklart är helt galet :/

http://gretish.blogg.se

 
Ingen bild

Anna

15 maj 2012 21:37

Du har väl instagram har jag för mig, vad heter du?:)

Sofie

15 maj 2012 21:40

sooofieee

 
Stina

Stina

16 maj 2012 09:02

Då jag började träna stenhårt räknade jag kalorier, efter typ 1-2 månader blev jag helt besatt, vaknade upp kl 4 på morgonen och tog bort shaepup-appen! det var ändå en bra grej att börja med, så jag såg hur mkt jag brände & hur mkt jag åt - nu vet jag hur mkt jag behöver träna varje dag och vad jag kan äta. det var en bra grej i början, men det gick lätt överstyr :)

http://werewolfbaby.blogg.se

 
Jytte

Jytte

26 maj 2012 14:25

Jag anser att energibalans är viktig för att jag ska må bra och kunna prestera mitt yttersta, jag vill få i mig lika mycket energi (kcal) som jag gör av med! Dock räknar jag sällan kcal istället lyssnar jag på min kropp, är jag hungrig så äter jag och tvärtom. De gånger jag räknar kcal är när jag känner mig svag i kroppen men har ätit likt en häst. Dessa gånger brukar det visa sig att jag ligger i energiunderskott och då genomför jag småjusteringar av min kost. Jag tycker att den primära uppgiften för mat är att ge oss energi och näring så att vår kropp och sinne ska fungera optimalt. Att ligga i energibalans kan vara svårt för vissa och då är indikatorn att räkna kcal bra men jag ser självklart problematiken med det. Jag håller med dig till hundra procent i dina argument men jag tycker frågan är komplex, att inte finns något allmänt rätt eller fel.

http://jytte.blogg.se

 
Ingen bild

Willy

14 juni 2014 14:13

Att räkna kalorier är för min del det mest självklara och naturligaste sättet att gå ner i vikt.

Självklart är det ett plus att hålla koll på vad som är bra/dåligt som nämns i artikeln, men att nämna att kaloriräkning är ett dåligt sätt som man borde sluta med är i min mening helt korkat att uttrycka.

Olika saker innehåller olika mycket, genom kaloriräkning får man en syn på hur mycket olika typer av mat innehåller och kan därefter ändra sina vanor mot det bättre, för att kunna äta mer, men fortfarande hålla sig under kalorimängden (då nyttigare saker innehåller mindre kcal/100g än onyttigare saker), man får även grepp på hur pass mycket man ska begränsa sig.

Har gått ner från 113kg till 97kg och kan säga att jag har tidigare försökt LCHF, utan att lyckas.

Min rekomendation är att fortsätt räkna kalorier och motionera även utöver det, jag personligen dricker fortfarande någon energidrink per dag osv så länge jag håller mig under målet så har det fungerat, kör även en "tjockis" dag per vecka, en lysande metod så att man kan svulla så mkt man vill en gång i veckan iaf! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards