Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Recept: Pt-Fias bröd

Av Sofie - 2 februari 2012 12:00



Bloggen Pt-fia ( http://blogg.veckorevyn.com/ptfia ) som jag tycker om har flera gånger lagt ut ett recept på bröd som jag velat testa. Och igår hade jag lite tid över för att baka det. Receptet har ni här:


Pt-Fias bröd (1 limpa)


4 dl krossade linfrön

2 msk fiberhusk (finns på glutenavdelningen i de flesta mataffärer)

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

2 tsk brödkrydda (finns i färdigblandad påse, är annars en mix på fänkål/anis/kummin)

250 g kesella

20 hackade valnötter

6 ägg

 

1. Sätt ugnen på 175 g.

2. Blanda alla ingredienserna i ordningen som de står i. Blanda till en tjock smet och låt den gärna stå i 5 min.

3. Smöra/olja en form och häll i smeten.

4. Grädda sedan i ugnen i ca 70 min.

5. Ta ur brödet ur formen och låt det svalna. Skär i bitar och frys ev. in bitar av limpan!


Brödet består mycket av krossade linfrön, kom ihåg att linfrön är giftigt i för stora mängder, så även om brödet är gott så ät inte en massa skivor (men ett par fungerar alldeles utmärkt och är super för magen)!


   

Detta brödet är ā LCHF och glutenfritt (inget mjöl i), jag tycker inte om LCHF men det kan vara kul att testa något sådannt recept ibland. Dock i framtiden tror jag att det blir riktigt bröd med mjöl i, även om detta är gott så föredrar jag smakmässigt "riktigt" bröd.  

 
 
DUOMUNDI

DUOMUNDI

2 februari 2012 15:43

Åh, måste testas! Går det att rosta tror du?

http://duomundi.wordpress.com

Sofie

2 februari 2012 17:01

Det skulle jag tro att det går :)

 
camilla

camilla

2 februari 2012 15:56

det ser spännande ut :D
hur har dagen varit? hur har dina senaste dagar vart? mina har vart bra fast lite stressiga ioch med flytten hihi :) men de känns toppen att äntligen ha flyttat in hihi :D


massa kramar

http://resanupp.devote.se

 
Ingen bild

Lina

7 mars 2012 10:15

Jag har en fråga angående detta bröd. Hur ser kaloritabellen ut för en "normal" skivat bröd? Tänkte om det är lika onyttigt kalorimässigt som vanligt bröd eller om det också skiljer? :) Tacksam för svar! MVH en favoritföljare!!

Sofie

7 mars 2012 16:03

Hej!
Kul att du tycker om bloggen. Eftersom jag inte räknar kalorier har jag ingen aning (men jag skulle gissa på att de har ungefär samma energivärde). Men energin kommer ju i detta bröd främst från fett och proteiner till skillnad från vanligt bröd som har mest kolhydrater. Det är det som är den stora skillnaden.

 
L

L

4 december 2012 13:54

Hur stor var formen du använde? :)

http://healthyy.blogg.se

Sofie

4 december 2012 20:26

Vet inte exakt, kanske 1-3 liter? :)

 
L

L

6 december 2012 22:05

Okej, tror du man kan ersätta kesellan med keso? :)

http://healthyy.blogg.se

Sofie

9 december 2012 11:36

Ja det går säkert bra :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards