Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 24 juli 2014

Uppdatering av träningsutmaningen

Av Sofie - 24 juli 2014 16:08


Tänkte att det var dags att göra en liten uppdatering om hur det går för mig i min sommarträningsutmaning som jag drog igång i juni och som jag har kommit en bra bit över halvvägs i. Jag har idag kört mitt 25:e pass av 39 och enligt appen jag använder ligger jag två pass före det jag behöver göra för att klara målet att träna 3 gånger i veckan under perioden juni-augusti. Så jag håller mig till planen och mitt mål! Viktigare tycker jag dock att jag hittat tillbaka till regelbunden träningen igen samtidigt som jag tycker det är skönt och för det mesta himla kul med. Tillbaka till träningsglädjen helt enkelt!


I början av utmaningen var jag hemma i Stockholm och där hade jag tillgång till gym, gruppträning, parker att springa i och möjligheten att yoga i lugn och ro hemma. Då var det lätt att få träningen gjord. Innan USA var jag lite orolig för mina möjligheter att träna men jag tänkte att det viktiga var att det blev någon form av träning gjord; lite kroppsövningar i intervaller på hotellrummet, löpning på någon strand och någon powerwalk i närheten går det oftast att få till. Problemet tänkte jag snarare kanske skulle vara att det var för varmt för att träna och att vi skulle ha så fullbokat schema att det skulle bli ont om tid att träna. Men allt det löste sig väldigt bra. Till min stora förvåning hade de luftkonditionerade gym på nästan varenda hotell, väldigt små visserligen och med begränsad utrustning men man kan göra mycket med lite fantasi. Jag har faktiskt börjat tycka det är utmanande kul att enformigt stå på en crosstrainer i 30 minuter och köra loss med lite musik i lurarna. Förutom gymträning så fick jag till löpning på några stränder, kroppsviktscirkel i trädgården hos min moster, testa på surfing i LA och verkligen HOT yoga utomhus i Arizona.

Eftersom målet var att träna 3 gånger i veckan så bestämde jag mig för att  träna varannan dag och då gjorde det ingenting om jag då och då inte hann med det och fick en extra vilodag. Ganska snabbt insåg jag också att morgonträna var det bästa för att vara säker på att träningen blev av eftersom alla planer vi hade för dagen tog alltid längre tid än vi trodde. Konstigt nog så vaknade jag i stort sett alltid tidigare de morgonar jag planerat att träna utan att ställa någon väckarklocka, något biologiskt kanske? Jag brukar inte tycka om att träna på tom mage men nu åt vi alltid stora middag ganska sent på kvällen så det var inga problem. Jag la fram träningskläder, skor och vattenflaska kvällen innan så det blev smidigt för mig att tyst kasta på mig det medan familjen fick sova lite längre. 


Det är först nu här nere i Skåne som jag dippat lite och inte haft någon direkt lust att träna. Det är för varmt för att springa i solen om jag inte går upp tidigt eller springer efter middagen och jag har inget kallt gym att gå till. Men jag har tillgång till en trädgård i skuggan, youtube, min fantasi och jag kan gå. Så det är vad jag har gjort. Jag gick vad som skulle ha blivit en powerwalk i förrgår men pga av att det blåste en massa miniskalbaggar över hela mig som kittlades en massa så blev det mer lugn lunk medan jag frenetiskt viftade bort miniskalbaggar från kroppen (jag måste sett himla rolig ut hihi). Idag har jag istället använt mig av youtube och trädgården, och körde då detta HIIT pass som jag hittade. Intensivt men bra och man behövde bara någon form av vikt (jag körde det stora tornet från ett kubbspel, man måste vara lite kreativ hehe) i två av övningarna!


Det har blivit att jag istället för prestationen har fokuserat på regelbundenheten hitills under denna utmaning. Innan jag har gått och träna tidigare så har jag alltid tänkt att passet måste bli så bra och då har jag nästan av rädsla för att inte uppnå det skippat passet för att jag känt att jag kanske inte orkar det. Nu har jag tänkt; jag går dit och jag gör någonting med det material jag hittar och sen behöver det inte vara så tufft, det viktiga är att passet blir av. Det tankesättet är toppen för mig eftersom när jag väl kommer igång och är mitt  i ett träningspass då kör jag på och älskar att finna flowet av att utmana mig själv. Det är en härlig känsla. Sen de där enstaka gångerna då jag inte finner flowet, då är det helt okej att jag står lite på en crosstrainer och sen leker lite med några lätta vikter och sen var det inte mer med det. Man måste helt enkelt ha några dåliga pass för att kunnna uppleva de där bra och fantastiska passen, annars bli ju alla pass bara pass.


Oj det blev en lite längre uppdatering än jag hade tänkt men vad gör det? Jag vet inte om det till slut blev någon som hoppade på min utmaning men om det var det och ni läser detta. Hur går det för er? Jag vill gärna veta i en kommentar!


           

Jag älskar appar som sammanställer saker såhär snyggt och strukturerar min vardag! 

 
 
Ingen bild

emmie

24 juli 2014 17:28

tycker du skrivet en ruskigt bra blogg. Så mycket inspiration, och framförallt, sunda hälsotankar. Själv har jag ätstörningar men kämpar allt jag kan för att få bukt med dem... din blogg är en bra hjälp, tack!

Sofie

25 juli 2014 15:49

Tack själv för din fina kommentar :)

 
Evelina

Evelina

24 juli 2014 21:21

Jag måste bara säga att jag fullkomligt älskar din blogg. Jag har tagit så många recept som verkar helt underbara och jag har riktig beslutsångest över vad jag ska börja med.
Jag vill bara säga ett stort fruktansvärt tack till dig för att du tar tid att hitta på och dela med dig av recept till oss latmaskar och snälla sluta aldrig blogga för då kommer jag gå under.

http://Evelinacalsson.blo.gg

Sofie

25 juli 2014 15:50

Åh tack vad kul att du finner mycket inspiration här :)

 
Ingen bild

Maja

27 juli 2014 16:45

Jag hade en ambitiös träningsplan för sommaren som tyvärr verkligen inte fungerat i praktiken med jobb, resande m.m Träningen funkade jättebra i våras men nu har motivationen försvunnit lite, jag hoppas att det kommer bli bättre i höst!

Sofie

29 juli 2014 10:55

Ja motivationen brukar ju gå i vågor... Lycka till med träningen i höst istället! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards