Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 11 juni 2013

Tillbaka på gymmet och återhämtningssmoothie!

Av Sofie - 11 juni 2013 16:56


 


Efter att jag blev utmattad för snart 2 månader sedan har det knappt blivit någon träning alls. Första veckan låg jag bara i sängen, sedan satt yrheten kvar i någon vecka till och den onormala tröttheten ännu längre tid. Sedan har jag fokuserat på skolan. Att träna som vanligt som jag tycker om att göra och mår så bra av har det inte funnits någon energi till även om jag många gånger känt lust för det. Några långsamma och korta joggingpass och ett par yogapass har det blivit, men det var inte förrän ett par veckor sedan jag fick den där "wow-känslan" tillbaka (endorfinrus) som är så härlig med träning och som jag saknat. Sedan åkte jag på en förkylning, och det blev flera veckors vila igen. Men nu när jag är frisk och energin börjar komma tillbaka, kommer suget efter träning igen. Som ni vet är min träningsfilosofi att träning ska vara rolig, och nu känner jag att det skulle vara roligt att börja träna igen.


Idag kom jag till skott och fick helt plötsligt för mig att jag skulle gå till gymmet. Jag gick dit med målet att "Bara känna lite på vikterna igen, kanske göra några övningar om jag känner för det och bara känna hur kroppen och hjärnan reagerar". Helt enkelt inga som helst krav! Jag vet att det dummaste jag kan göra är att gå ut för hårt i början. Men det blev faktiskt ett väldigt bra besök på gymmet. Jag började med några övningar och sedan några till som jag kände för när jag väl var där. Jag körde bara två set av alla övningarna för att jag inte skulle tröttna. Och sen körde jag med ganska lätta vikter så att det inte blev så jobbigt men ändå lite jobbigt och så att jag fick upp pulsen. Dessutom tog jag lååång vila mellan seten. Så härligt att komma igång igen!


Övningarna jag körde blev flera av mina favoriter:

5 min på Crosstrainer (uppvärmning), Frontsquats, Latsdrag, Bänkpress med hantlar, Marklyft, Skivstångsrodd, Axeldrag med kettebell, Assisterande Chins och Assisterande Dips


Nu ska jag försöka komma igång med träningen igen, sakta men säkert! Jag ska absolut inte planera in att den dagen ska jag träna det och den dagen det, utan känner jag för att träna något just för stunden då gör jag det, annars tränar jag inte alls. Det viktiga är inte hur många pass det blir, utan att de pass jag väl kör blir roliga och känns energigivande. 


Vi får se, kanske kommer jag skriva mer om min träning under sommaren, kanske inte, jag kommer helt enkelt göra det om jag känner för det. Att "Göra vad jag känner för i stunden och inte strukturera upp så mycket i förväg" är lite av min nya filosofi kring allting nu för tiden.


När jag kom hem efter träningen fixade jag en återhämtningssmoothie som blev jättegod och som jag vill dela med mig av:

 

Citron/banan/kryddsmoothie (1 person): Mixa ihop 1 banan, 1 1/2 dl kvarg, 2 msk citronsaft, 2 krm kanel och 2 krm kardemumma. Toppa ev. med några gojibär om du har det hemma!!


Syrlig med citron, men ändå söt tack vare bananen. Bananen ger snabba kolhydrater och kvargen ger proteiner, precis det som behövs fyllas på direkt efter träning. Citron, kanel och kardemumma bidrar främst med god smak men även en del nyttigheter. Smoothien passar även perfekt som en del av en frukost. Testa!!


 
 
annie

annie

12 juni 2013 13:21

Vad härligt att du känner lust och ork för träning igen :)
Bra att du tar det försiktigt och går helt efter magkänslan. Tror precis som du att det värsta du skulle kunna göra är att sätta press på dig själv och tvinga dig till sånt du inte vill/känner för. Annars är det ju stor risk för att du plötsligt hamnar på ruta ett igen och inte orkar någonting.
Ta hand om dig
kram

http://sweetlemonliquorice.shapemeup.se

Sofie

12 juni 2013 16:49

Tack :)

 
Ingen bild

Peaches

13 juni 2013 13:32

Åh! Grattis till att energin börjar komma tillbaka! Så härligt för dig, jag blir så glad :) Du är en sån bra inspirationskälla och förebild för såå många tjejer, unga kvinnor, damer och människor överlag! Lycka till med upptrappningen och kom ihåg att lyssna på kroppen :D

Sofie

13 juni 2013 16:35

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards