Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 21 april 2013

En viktig läsarfråga

Av Sofie - 21 april 2013 20:18


Läsarfråga: Jag har funderat på en sak, du är ju så duktig (och påhittig!) när det kommer till nyttiga recept m.m, men äter du någonsin lösgodis/chips/popcorn/läsk/alkohol etc..
Jag har inget problem med något utav ovanstående (gillar inte ens chips, läsk eller alkohol) däremot älskar jag godis!
Du har ju gett tips på massa nyttigt fika och så, klarar du dig på det eller "fuskar" du ibland? Kram!


Svar: En bra fråga då det svaret på den kanske inte framgår så mycket på bloggen. Jag har fått kommentarer från personer som är riktigt irriterade på mig "Hur kan du vara så nyttig? Äter du aldrig något onyttigt? Åh vad jag får dåligt samvete när du är så nyttig".

Såhär är det: Jag gillar choklad, men annars tycker jag inte särskilt mycket om godis. Chips och ostbågar med olika smaker tycker jag smakar vidrigt och jag hatar att sitta i samma rum med någon som äter det eftersom det luktar så illa, dock kan naturella lantchips och popcorn vara gott. Glass kan också vara gott ibland, men det ska vara riktigt god glass när det är glass (ben and jerry cookie dough är en favorit medan big pack glass i tre färger är bottennapp). Hembakade bakverk gillar jag. Läsk och saft har jag aldrig gillat (förutom en period då jag drack coca cola), nu är detta inga problem men jag har många minnen som 4-7-åring från olika kalas där alla föräldrar var tvungna att fråga mig typ 3 gånger att det verkligen var säkert att jag inte vill ha saft. Alkohol känner jag inte heller något behov av att dricka. Det smakar vidrigt och det gör varken mitt sinne eller min kropp någon nytta.

Även om jag tycker om choklad, viss sorts glass, hembakat osv så äter jag faktiskt inte det så ofta. Och det är inte för att jag har någon regel om att jag inte får äta det (som så många andra har och sen får de världens ångest när de äter det iallafall, jag tror verkligen inte på sådana "regler"). Det här är något jag har tänkt på. Varför är jag så sällan sugen på sötsaker och onyttigheter? Jag ser ett ganska klart samband, och det är träningen. När jag tränar blir jag extremt sällan sugen såg på onyttigheter. Det är som att kroppen vet att när jag tränar är det viktigare att jag får i mig bra mat, och därför får jag inga sug efter "onyttigheter". När jag blir sjuk och inte tränar blir jag alltid mer sötsugen och kroppen vill ha mer snabba kolhydrater i form av ben and jerrys och vitt bröd (och då får den det). En annan intressant sak tycker jag är att när jag var yngre så drack jag Coca-cola, jag åt all sorts glass, älskade söta bakverk och när jag väl börjat äta godis så kunde jag äta alla sorter. Och jag tyckte det var gott, på senare år har jag insett att jag var inne i något form av sockerberoende (jag har börjat skriva ett annat inlägg om det och om socker/sötningsmedel i allmänhet, det kommer upp någon gång, men det tar en himla tid att skriva det). En annan anledning tror jag att jag inte känner någon lust till att äta så mycket sötsaker/onyttigheter är att jag äter mycket och bra mat (frukost, lunch, flera mellanmål, middag). Är man mätt så blir man helt enkelt inte sugen. Sen vet jag ju också att riktiga mellanmål är bättre för mig än fika, jag blir piggare och orkar mer, så om jag inte är särskilt sugen känns det helt meningslöst att äta det.

Din fråga var om jag "fuskar" ibland. För det första tycker jag inte om ordet fuskar, det låter som om det är helt fel att njuta av något "onyttigt". Jag försöker ge min kropp bra mat, och ibland är bra mat något som mitt sinne njuter av. Jag äter enligt principen "Jag äter vad jag är sugen på." Är jag sugen på Ben and jerry en onsdag, ja då äter jag det. Är det lördag kväll och jag inte är sugen på något sött, nej då äter jag inte det. Detta fungerar väldigt bra för mig då jag sällan längre får sug efter sötsaker sålänge jag äter bra mat i allmänhet och tränar. Jag har helt enkelt hittat min balans. Annars tycker jag 80/20 konceptet är ganska bra om man inte har hittat sin balans, dvs 80 % bra mat och 20 % sämre mat.

Här på bloggen kommer ju främst det jag lagar/bakar upp. Och till 99 % av gångerna när jag gör det så bakar jag "nyttigt", jag tycker det är mycket roligare och spännande att göra det och jag vet att jag mår så mycket bättre av att äta det. Är jag ute på stan eller bortbjuden äter jag av det som det bjuds på. Det ni får se på bloggen är ju det som jag lagar. Om jag äter en bit choklad eller något som någon annan har bakat känner jag inte att det är något särskilt roligt att blogga om.

Då vet ni det :D


En nyttig gottis favorit i repris: Kokosmuffins med bärfyllning


Vad anser ni om alla de sakerna jag har tagit upp? Har ni förbud eller kör ni mer som mig "vad ni är sugna på"?

 
 
Ingen bild

Emelie

21 april 2013 20:36

Vissa dagar när jag inte har orken att ständigt fixa nya mellanmål osv kan det bli att jag äter en del sött, vissa perioder blir det lite väl mycket och då brukar jag försöka tänka lite på att ta något annat, men annars kör jag helt efter det kroppen är sugen på. Är man för strikt kan beteendet bli sjukt, och det är ju inte bra det heller, lagom är alltid bäst.

 
ALiCE med ICE

ALiCE med ICE

21 april 2013 21:05

Hej, vilket bra inlägg! Känner ungefär precis samma som du ;) Jag har aldrig varit särskilt into det traditionella snackset, och har inte ätit godis, chips eller läsk (förutom när jag blandar med alkohol vid enstaka tillfällen haha) på tre år. Känner heller aldrig något sug efter sånt, och liksom du tycker jag chips och ostbågar luktar äckligt och är allmänt motbjudande - äcklig andedräkt får man, de dryper av fett och man blir kladdig om händerna. Har ingen som helst önskat att äta det ;) Godis tycker jag också är ganska motbjudande - fyllt av konstiga ingredienser, tillsatser, gelatin och socker. Däremot tycker jag liksom du att hemmagjorda bakverk är gott (såklart), så ska man äta något sött tycker jag man kan äta det, eller en god kvalitetsglass till exempel. Fast jag tror jag blivit sötskadad eller något, för jag tycker ALLT (förutom "nyttiga" bakverk/kakor/etc) är alldeles för sött haha. Sötar ju allt med t.ex banan, agave etc. nu förtiden så då blir man nog lite sötskadad tror jag...
Sorry för världens roman, du är väldigt inspirerande i alla fall. You go girl

http://www.andrews.se/alice

Sofie

21 april 2013 21:14

Haha det där med sötskadad känner jag igen. Jag är så van att oftast söta med bara banan, agave, liknande och sen när jag äter något supersött blir det för mycket. Jag tror att man kan lära sig att inte tycka om lika mycket sött, mina föräldrar kan ibland tycka att mitt nyttigt gottis är för osött medan jag tycker att det smakar precis perfekt :P
Tack :)

 
Ingen bild

Emma

21 april 2013 21:19

Jag tycker du har en jättebra syn på det hela! Synd att inte fler ser det på detta sätt!!! Dock har jag ett problem ibland. Nu på vårkanten har jag blivit bortbruten på middag flera gånger och jag har varit på tre resor där jag inte haft någon chans över huvud taget att bestämma maten själv. Ex en resa var utbytesresa där jag bodde i hos en familj som åt i princip hamburgare med pommes varje dag. Så då fick jag äta det med varje dag. En av gångerna var jag med min kompis på hennes land en vecka med hennes familj osv... Det jag vill säga är att nu på sistone har jag inte kunnat bestämma själv vad jag har kunnat äta så mycket, utan mer "ätit av vad som har bjudits på för att vara artig". Hur skulle du gjort? Tycker du det är ok att bryta en livsstil under så lång tid och så mycket (jamenar detta är ju inte 80/20 utan mer 50/50). Skulle var intressant med svar och få höra din åsikt. Tack för en bra blogg :)

Sofie

22 april 2013 08:36

Såklart är det okej att äta sämre i perioder. Man kan ju inte bestämma över allt hela tiden, och då får man ta det som erbjuds och inget mer med det!

 
Ingen bild

Malin

21 april 2013 22:39

Jag hittade din blogg för några dagar sedan och har redan gjort eget cashewsmör och inspireras jättemycket av det du skriver. Kan inte förstå att du bara är 16 år! Tack för en super blogg=)

Sofie

22 april 2013 08:33

Tack, välkommen hit :D

 
Ingen bild

Ida

21 april 2013 23:57

Det låter hur bra som helst att du är så nyttig och du ska såklart äta det du mår bra av, men samtidigt låter det som att du har en väldigt strikt kost. Jag hinner inte alltid göra nyttigt gottis och nyttiga mellanmål osv och då blir det ibland något sämre. Livet får inte vara så strikt hela tiden utan man måste kunna unna sig utan att känna dåligt samvete, och det säger ju du också, så där har du en poäng, men om du skulle ätit onyttigt fredag, lördag och söndag hade du säkert haft ångest efteråt, eftersom du inte äter enligt din vanliga mall. Vet inte hur jag ska förklara men även fast du inte är sugen så behöver det inte vara meningslöst att äta nåt onyttigt, om du tycker att det är meningslöst så kanske du till slut aldrig äter nåt onyttigt och det blir en konstig relation till mat. Vafan, käka utan kontroll någon gång

Sofie

22 april 2013 08:32

Visst blir det ibland sämre alternativ när tiden inte räcker till. Att komma att påstå att jag skulle få ångest om jag bryter min "mall" tycker jag var ett ganska konstigt påstående, jag har ingen mall utan det blir som det blir utan att jag mår dåligt av det.

 
Ingen bild

Annica

22 april 2013 09:26

bra skrivet! får också höra sånna kommentarer, va duktig du är, äter du aldrig onyttigt, osv..men jag blir inte heller sugen på "traditionellt snacks" :P bästa fredagsmyset är kokosbollsröra enligt min mening!!:D

 
Ingen bild

Em

22 april 2013 15:19

Jag äter också så men det är det att jag är yngre än dig och bor såklart hemma med mina föräldrar och syskon. Men de äter ungefär godis på fredag, chips eller glass på lördag och något sött till fika på söndag. Alla andra i min familj tycker att jag är onormal som t.ex inte lägger socker på min gröt... Och min mamma blir orolig att jag börjar banta om jag lämnar bort sötsakerna. Så jag äter oftast chips/glass på lördag och något litet sött på söndag. Resten av veckan äter jag ungefär 80/20. Så jag känner att jag inte riktigt kan välja om jag ska äta något sött eller inte. Hur gör du om alla andra i din familj äter något sött?

Sofie

22 april 2013 22:03

Jag tycker du ska göra som du vill.
Själv äter jag inte sött bara för min familj gör det, utan de gångerna jag själv är sugen på det, vare sig de äter det eller inte!

 
Ingen bild

Siri

22 april 2013 21:32

Jag har precis lyckats ta mig ur ett mindre sockerberoende och det känns så himla bra! Under 2 månader höll jag mig helt borta från socker (vilket var helt nödvändigt då för att jag ska skulle hitta disciplin). Nu har jag tagit bort alla förbud men är inte sugen på socker alls lika ofta! Det är som du säger, tränar man mycket så är man sugen på det som man vet att kroppen mår bra av. Dessutom blir man ju mindre sugen ju mindre sött man äter.. Jag kan bli rent av äcklad av godis numera.
Tack för en superbra blogg ! Att du lyckas göra en nyttig version av Ben&Jerrys glass är imponerande, haha!

Sofie

22 april 2013 22:00

Nej jag tycker inte heller godis känns särskilt frestande. Tack för att du läser :)

 
Ellen M

Ellen M

24 april 2013 10:18

Tack för ett så bra och utförligt svar!
Jag tycker inte heller om ordet "fuskar" - därför jag skrev det med citattecken.. :-)

Jag tycker det är skönt att du har ett så bra sinne, jag har ungefär samma (förutom att jag tycker om viss godis och glass) men jag "lär mig" att uppskatta tex chokladbollsröra eller mer nyttigt fikabröd framför TVn än detta ;-)

Fast blir jag jättesugen så unnar jag mig det alltid, annars fastnar man så lätt i ett beteende där man blir för hälsosam så att det blir ohälsosamt ungefär :-)
Man måste få unna sig och njuta ibland med gott samvete!

http://www.Etastic.blogg.se

Sofie

27 april 2013 10:07

Ja jag ville verkligen förklara, då jag tror det var fler än du som undrade :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards