Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

Recept: Frukostwrap/rullar med apelsin/kakao

Av Sofie - 24 februari 2013 10:35


 


Idag exprimenterade jag fram ett helt nytt recept, frukostwrap som man kan skär i bitar till rullar!! Själva wrapen fick apelsinsmak och fyllningen choklad/apelsinsmak. Blev jättegott, ni måste pröva. Apelsinen och kakaon går såklart att byta ut mot andra smaksättningar. Själv har jag en massa idéer på hur jag ska smaksätta detta recept på andra sätt, imorgon får det nog bli en wrap med citron/ingefära/hallon smaksättning. Som vanligt när jag lagar frukost/bakar och vill ha det lite sött så sötar jag med banan, sedan brukar jag utgå från 1 dl gryn (som gröt) men om jag sötar med banan brukar jag ta lite mindre gryn så att det blir lagom till frukost. Sedan ett ägg, eller en äggvita, eller både ägg+äggvita men då brukar jag inte ha någon kvarg/keso/yoghurt i receptet. Och slutligen smaksättning, som jag varierar. Det är så jag "tänker" när jag gör frukost, jag vet att det är ungefär lagom för mig. Om ni kollar på de flesta gröter, frukostmuffinsar, chokladbollröran, mina frukostkakor, grötpannkakor, havrepannkakor etc så ser ni att de utgår från ganska lika grund. Det är inte så svårt :D


Frukostwrap/rullar med apelsin/kakao (1 person)


Wrapen:

3/4 dl fiberhavregryn (eller andra gryn)

2 krm bakpulver

1/3 mosad banan

1 ägg

rivet skal från 1 apelsin

en skvätt naturell olja (som kokosolja eller rapsolja)


Fyllningen:

3/4 dl kvarg (eller turkisk yoghurt)

2/3 mosad banan

2 tsk kakao

saften från 1/2 apelsin

lite mer kakao att "strössla" över


1. Blanda ihop gryn, bakpulver, banan, ägg och apelsinskal till wrapen.

2. Lägg ett bakplåtspapper (jag tog aluminiumfolie då mitt bakplåtspapper var slut) på en bakplåt. "Smöra" med en skvätt olja.

3. Bre över smeten tunt i en cirkel på det smörade bakplåtspappret. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 5 min.

4. Blanda ihop kvarg, mosad banan, kakao och apelsinsaft.

5. När wrapen är klar, ta en stekspade och "dra av" den från bakplåtspappret. Bre över fyllningen.

6. Rulla ihop till en wrap. Skär ev. i mindre bitar till rullar, eller ät den helt som den är. "Strössla" över lite extra kakao.


Det var lite svårt att skära rullen i bitar, fyllnigen rann ut, jag skar upp halva och sen gav jag upp. Därför ser det inte jättebra/gott ut på bild, och min kamera ville inte heller sammarbeta med ljuset så det blev halvtaskiga bilder. Men man kan skära upp hela om man vill, men det blir som sagt inte så bra på bild om man ska fotografera.


 


 


Steg för steg (men som sagt kameran ville inte riktigt vara med idag):


       


Och idag skiner solen vackert, vilket alltid gör mig extra glad. Snart vår kanske? :D Idag har jag sovit till 8, lagat denna fantastiska frukost och kollat klart på filmen (A Royal Affair, superbra!!) som jag inte orkade se klart på igår kväll. Nu ska jag bege mig ner på stan och träffa en kompis precis som igår, men en annan kompis och istället för att kolla på kläder ska vi leta present åt en av hennes kompisar och käka lunch ute. Trevligt!! Annars har jag inga direkta planer för dagen, men jag ska nog bara ta det lugnt och läsa Lars Kepler som är mitt nya "svenska deckare"-beroende. Ha en fin söndag, och ni som åker skidor, åk lite för mig med, jag önskar att jag vore ut i skidbacken!!!

 
 
Ingen bild

Anonym

24 februari 2013 11:22

Hur smakade det? :)

Sofie

24 februari 2013 18:06

Gott, annars skulle jag såklart inte lägga ut det :)

 
Emma

Emma

24 februari 2013 17:34

Hej! Det ser väldigt gott ut. Jag ska laga det på direkten. Förestående har jag en blogg som heter www.emmacait.bloggplatsen.se

Snälla kolla in på den

http://www.emmacait.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sanna

25 februari 2013 20:19

Hej! Använder du dig av rå kakao när du bakar? :)

Sofie

25 februari 2013 20:51

Nej :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards