Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Recept: Underbart god, krämig och nyttig brownie

Av Sofie - 17 februari 2013 15:15



Vad sägs om en krämig och supergod brownie med två lager? Dessutom mjölkfri, glutenfri, vegansk och raw och fylld med en massa nyttigheter. Liknande min gamla raw chokladkaka men med yttligare att lager. Varsågod, här har ni receptet:


Underbart god, krämig och nyttig brownie (ca 12 st större bitar - ca 24 st mindre bitar)


Lager 1:

2 1/2 dl urkärnade dadlar (ca 12 st)

2 1/2 dl blandade valfria nötter eller frön (jag hade 1 dl mandlar, 1 dl valnötter och 1/2 dl solroskärnor)

1/2 dl kakao

1 dl kokt kaffe (byt ut helt/delar mot vatten om du inte gillar kaffesmak så mycket)

1/2-3/4 dl rostade och skalade hasselnötter (går säkert även med orostade och oskalade med, men det är godast med rostade och skalade)


Lager 2:

2 bananer

1 avokado

1 dl hasselnötssmör (eller annat nötsmör man gillar)

1 1/2 dl kakao

1 dl blåbär

1 dl hallon (eller mer blåbär)

5 msk agave eller honung


1. Mixa samman dadlar och nötter i en matberedare. Tillsätt kakao och kaffe och mixa till en krämig smet.

2. Tillsätt hasselnötterna, och mixa en kort stund, de ska nämligen inte alls mixas sönder utan var "bitiga" och crunchiga.

3. Lägg hela smeten i en avlång form.

4. Mixa bananer, avokado, hasselnötssmör, kakao, blåbär, hallon och agave/honung. Bre andra lagret över det första lagret i formen.

5. Sätt in i frysen, och den är stelnad och klar att äta efter ca 3 timmar.

6. Om du inte äter upp allt på en gång: Förvara i frysen, och ta ut ett tag innan servering så att den inte är stenhård!!


Och glöm för guds skull inte att slicka bunkar, matberedare, slickepottar och skedar med överbliven smet på. Sååå gott :D Inspiration till receptet fick jag på PT-Fias blogg, men som oftast när jag använder andras recept gör jag min egna variant av det.





Chokladälskarens dröm. Som ni ser toppade jag min bit med mango igår kväll, supergott :D Ska gå och ta en bit nu till mellis/fika!!

 
 
Rebecca

Rebecca

17 februari 2013 21:09

wow, det såg inte helt fel ut det! :D

http://www.denksam.wordpress.com

Sofie

17 februari 2013 21:22

Haha nej den var minst sagt god :D

 
sara

sara

18 februari 2013 08:01

Tack för receptet, det ska jag testa! Och hjärtliga tack för ditt nyare inlägg. Även om kunskaperna sitter någonstans så kändes det så bra att läsa det så djupt. Se hur jäkla förnuftig du är, inte alls gammal! Du kommer ta dig långt, var du vill. Tack igen, du gjorde min dag.

http://anangelsecrets.blogg.se

Sofie

18 februari 2013 08:59

Ja testa, helt underbart god :D Tack för din fina kommentar!! Ha en bra dag :)

 
Ingen bild

Amanda

18 februari 2013 13:45

Halleluja! Jag har kikat lite på din blogg och jag älskar dina recept! Det här receptet känns som gjort för mig, ser ju galet gott ut! Yum! Ha en riktigt bra vecka :)

Sofie

18 februari 2013 17:36

Testa :D

 
Suss

Suss

18 februari 2013 21:45

var tvungen att testa och herre gud vad gott det blev! Food Heaven! Till och mina nyttighetsfientliga vänner gav den tummen upp :)

http://lifebysuss.blogg.se

Sofie

19 februari 2013 07:24

Kul att du tyckte om den :)

 
Ingen bild

Karolina

19 februari 2013 20:20

Jag gjorde dessa brownies idag också, blev sååååå goda! Min sambo som aldrig gillat mina rawfoodrecept älskade denna, så att tack för detta receptet. Browniesarna följer med på tjejmiddagen på fredag också ;)

Sofie

20 februari 2013 07:20

Kul att du tyckte om dem :)

 
frida

frida

20 februari 2013 07:01

Gjorde kakan igår & pinsamt nog slukade halva på en gång! FRUKTANSVÄRT GOD :)) Men jag förstår inte, hur stora gjorde du dina bitar? Jag gorde kvadrater, 2-3 cm höga och 3-4 cm långa sidor och fick bara ut typ 10 st...

http://Fridamarianystrom.blogg.se

Sofie

20 februari 2013 07:19

Jag vet den är helt underbart god, och jag har ätit av den varje dag sedan jag bakade den i lördag :D
Vad konstigt det där med måtten!!

 
frida

frida

20 februari 2013 12:35

Hur stora blev dina?:)

http://Fridamarianystrom.blogg.se

Sofie

20 februari 2013 21:08

Jag skar inte upp hela kakan i lika stora bitar och alla bitar på samma gång, utan när jag beräknade gjorde jag hur jag ungefärligt trodde att det skulle bli i mitt huvud :D

 
Elinn

Elinn

21 februari 2013 15:37

Jag har tänkt att göra de brownisarna på lördag. Men jag själv har aldrig testat dadlar förut. Är de verkligen goda? vad smakar de som? De ser ut ungefär som russin fast större, och jag är inte ett fan av russin. kommer man att gilla de då? Skulle man kunna ha i något annat istället för dadlar om man inte gillar de? Eller känner man ens mycket smak av de i kakan? :)

http://elinnchanel.spotlife.se

Sofie

21 februari 2013 16:20

Jag tycker inte alls om smaken av dadlar och mår rent ut av illa av att äta en bit av en dadel utan något annat. Men grejen är den att när den mixas i smeten känner man inte alls den äckliga smaken utan det bidrar bara med en massa sötma och krämig konsistens. Så kör på med dadlar, det kommer bli gott även fast att du inte gillar torkad frukt :D

 
Ingen bild

Emma

25 februari 2013 08:05

Är detta något som du skull rek. till frukost?

Sofie

25 februari 2013 08:31

Alltså det är ju bara bra saker i den, så visst kan man äta den till frukost men kanske inte varje dag :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards