Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 11 januari 2013

Recept: Kokosmuffins med bärfyllning

Av Sofie - 11 januari 2013 09:00


 


Detta receptet måste ni bara testa, så himlans gott. Perfekt fredags/helggotte! Det kommer ursprungligen från Emmas blogg, men jag lyxade till mina med bärfyllning. De riktigt smälter i munnen, detta recept kommer jag använda mig av igen, och jag har redan en idé om att smaksätta dem med lime eftersom det går så bra ihop med kokos. Förresten påminner de om mazariner, bara det att det är mycket bättre saker i dessa kakor :D


Kokosmuffins med bärfyllning (10-12 st)


1 dl kokosmjöl

2 tsk bakpulver

4 msk kokosflingor

2 bananer

2 dl naturell yoghurt

3 msk mjölk

2 ägg

3 msk kokosolja

2 1/2 dl tinade hallon/blåbär


1. Blanda ihop kokosmjöl, bakpulver och kokosflingor i en skål. Mosa bananerna och blanda i.

2. I en annan skål blanda ihop yoghurt, mjölk, ägg och kokosolja. Rör den blöta smeten i den torra.

3. Klicka ut smeten i 10-12 st muffinsformar (mina var av den mindre storleken). Försök göra som en grop i varje muffins och lägg i en sked med bär.

4. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 30-40 min (jag hade mina inne i 35 min)!


Fika, efterrätt, mellis, frukost, kvällsmål... Ja när du bara är sugen på något riktigt gott! :D


 


          


Med det önskar jag en trevlig fredag :D

 
 
Emmas hälsa och wellness

Emmas hälsa och wellness

11 januari 2013 10:02

Ja, dessa muffins är verkligen mina favvisar :D Spännande att du tagit dem till en högre nivå, nästa gång ska jag testa din variant! ha en fin helg :) Kram

http://emmabarremyr.blogg.se

Sofie

11 januari 2013 10:17

Gör det! Du med :) kram

 
Ingen bild

Emelie

11 januari 2013 16:25

Först och främst vill jag bara säga att jag tycker du är fantastiskt kreativ och jag är verkligen glad att jag hittade din blogg! Din nyttiga kladdkaka variant har gjort det mycket lättare för mig att undvika äta socker i veckan, men ändå får man äta något gott om man blir sugen!:) De här ser jätte goda ut också, så tänkte jag skulle prova dem idag, men jag har inget kokosmjöl. Kan man ha mandelmjöl/hasselnötsmjöl eller rågmjöl eller något sådant tror du eller ger kokosmjölet mycket smak? Tack för en fin blogg! Kram!!

Sofie

12 januari 2013 10:14

Tack :D
Ofta brukar man kunna ta andra mjöl i mina recept, men i just detta tror jag att du måste ha kokosmjöl. För det ger mycket smak och kokosmjöl drar åt sig mycket mer vätska än andra mjöl, så i sådanna fall måste du ha större mängd mjöl om du använder annat mjöl (men som sagt jag tror inte det blir så gott eftersom stora delar av kokossmaken försvinner då). Kram!

 
Ingen bild

Linnea

12 januari 2013 17:51

Toppen blogg och detta ger mig en massor av inspiration och motivation! men jag har en fråga, tror du att man kan frysa dessa eller måste de ätas direkt? :)

Sofie

12 januari 2013 18:24

Tack vad kul att du tycker det :D Dessa går jättebra att frysa och bara låta tina sedan när man vill ha dem! Det har jag gjort en flera gånger :)

 
Ingen bild

Josefina

14 januari 2013 14:31

Först och främst - fantastisk blogg!! Sen till min fråga, tror du att det går lika bra att använda rapsolja/solrosolja istället för kokosolja?

Sofie

15 januari 2013 20:54

Tack :D Jag vet inte riktigt, tror inte det :S

 
Ingen bild

Denice

3 maj 2013 23:00

Testade dessa muffins idag, underbart goda! :D tackar för receptet!

Sofie

4 maj 2013 10:55

Kul att du tyckte om dem :D

 
Ingen bild

jenny

2 september 2013 17:03

hejsan! kan man ta smör istället för kokosolja? :) hoppas veeeerkligen du kan svara.. :)

Sofie

2 september 2013 18:03

Kör på rapsolja :) Kanske fungerar smält smör med!

 
Hannah

Hannah

2 mars 2014 09:53

Hej!!

Vilken bra blogg :D
Ville bara tillägga, att man inte ska använda vegetabiliska oljor i mat man hettar upp, men kokosolja som du använder är alldeles utmärkt då den består av mättade fettsyror, precis som smör. Omättade fettsyror skadas av för höga temperaturer och bildar transfetter - därav som friterad mat är dålig, bortsett från hög fetthalt.

http://xiaosockfusion.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards