Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 7 januari 2013

Svar på en massa läsarfrågor från senaste tiden!

Av Sofie - 7 januari 2013 15:30


Här kommer svaren på en massa frågor och kommentarer som jag inte har besvarat från senaste tiden. Jag lägger upp dem i ett inlägg här eftersom jag är så sen med att svara så att ni inte missar dem. Och det är kanske fler som kan ha glädje av svaren än dem som skrev dem.

Hej! Jag undrar vad du tänkt jobba med i framtiden? Och vilket gymnasium och program du går på? Tack på förhand! :)


Svar: Det här med vad jag vill göra i framtiden är en svår fråga. Jag vet inte riktigt, jag har under åren varit inne på mycket olika saker. Men visst har jag tankar på att vidarutveckla mitt intresse för mat och hälsa, och kanske bli kostrådgivare, kock, dietist, hälsocoach, kock, mat/hälsoskribent, personlig tränare... Ge ut en egen kokbok eller driva ett eget hälsofik. Eller så fortsätter jag bara att ha det som intresse och jobbar med något helt annat. Jag vet inte, men jag har två och ett halvt år mig på att bestämma mig.

Jag går första året på sam-sam programmet på en av Stockholms stora innerstadsskolor.


Hej! Älskar din blogg! Jag har en fråga; har du några intressanta vegan-recept? (:


Svar: Tack :D Jag har inga veganrecept i matväg som jag direkt kommer på, men jag skulle gärna vilja testa det. Har någon något tips?

Men i bakväg har jag gjort en del "veganiskt" t.ex Raw Chokladkaka, Havrekakor, Raw Saffransbollar, Hemmagjord Choklad, Glass


hej! du verkar vara en som alltid har motivationen till att träna och äta skitnyttigt, sån är jag också, oftast! jag undrar då hur du gör för att hitta motivationen för att ex. träna även fast du bara känner "blä! jag orkar inte'"? tack på förhand :)


Svar: Alltid och alltid, det har liksom blivit min livsstil, jag tänker inte direkt på det, jag gör helt enkelt bara som jag brukar göra ;) Äter det som jag är sugen på, tränar flera gånger i veckan. Men om jag är sugen på Ben and Jerry ja då äter jag Ben and Jerry, det kvittar liksom vilken dag det är och inget dåligt samvete på det. Jag älskar att träna av olika anledningar, jag blir gladare, piggare, avstressad och kan koppla bort alla tankar. Jag tycker om att ha en vältränad kropp och känna mig starkare. Jag älskar den mentala utmaningen att pressa sig till det yttersta och jag älskar känslan efteråt. Och oftast är det kul. Men inte alltid, men jag har accepterat att det är helt okej. Om jag känner "blä! jag orkar inte" så tänker jag, orkar jag inte för att jag har sovit dåligt eller ätit dåligt? Då kanske det ändå inte är så bra att träna. Är det för att jag bara inte har någon lust? Då gör någon sorts avvägning där det finns två val. Jag försöker komma ihåg känslan som kommer efter passet och tänka att "oftast är det ju kul när jag väl kommer dit", och så lyckas jag peppa mig själv att göra det. Eller så känner jag att "nej idag är det inte värt det, jag kan ta mig dit men jag kommer ändå inte ha motivationen att göra något särskilt helhjärtat och då kan jag likaväl göra något annat som jag känner att jag behöver idag".


Hur gör man pepparkakskrydda? Jag vill prova pepparkaksgröten men vet inte riktigt hur man får fram det. :)


Svar: Jag har aldrig själv gjort pepparkakskrydda, men det innehåller kryddorna: kanel, ingefära, nejlika och kardemumma. Annars finns Santa Marias färdigblandade att köpa i butik.


Kan du inte typ baka någon nyttig variant av lussebullar? Toppen blogg älsar den!!! :D


Svar: Tack :D Jag har gjort det HÄÄÄR, men du skrev nog den frågan innan jag la upp receptet. Lite sent att baka nu haha.


hej! älskar din blogg! har du ett NYTTIGT recept på jordnötssmör? :)


Svar: Det här är nog den frågan jag får oftast, hur man gör eget jordnötssmör/nötsmör. Och det är så enkelt. Rosta valfria nötter i ugnen på 200-225 grader i ca 5-10 min (håll noga koll). Mixa till smör i en matberedare tillsammans med en nypa salt och en skvätt naturell olja (som rapsolja eller kokosolja). Klart, förvara i en burk i kylskåpet. Håller i många veckor!


Hur går det med att ha en vegetarisk/köttfri dag i veckan? (kanske behöver påminnas ^^)


Svar: Det är bara att ta och erkänna DÅLIGT. För er som inte vet/kommer ihåg sa jag i höstas att jag skulle ha en vegetarisk dag i veckan och lägga upp receptet på det. Jag gjorde det ett tag, men sen glömde jag ärligt talat bort det. Och sen har jag faktiskt inte alls lagat lika mycket middagsmat under hösten eftersom det har varit mycket i skolan och mamma har fått göra det istället. Men jag ska försöka tänka på att äta mer vegetariskt, någon som har några smarriga recept att dela med sig av?


Vad anser du om att använda så mycket mjölkprodukter? Jag försöer undvika det p.g.a många hälso-nackdelar. Denna artikeln sammanfattar många av dessa. http://www.mabra.se/ma-bra-blogg/item/16...igt-för-hälsan?.html Jag såg just att du skrev om att göra någon grädde på kokosmjölk, detta vill jag gärna se och höra mer om :)


Svar: Jag skummade snabbt igenom den där artikeln. Jag har ingen aning, jag har inte direkt gjort några egna forskningar på området ;) Och det finns så många olika åsikter kring detta, svårt att veta vad man ska tro på.

Jag har läst och hört många som tycker att de känner sig uppsvullna och tunga av att äta mjölkprodukter, och då kan det ju vara smart att undvika det, det kanske beror på laktosintollerans. Själv känner jag inte alls av det, så jag ser ingen anledning till att undvika det. Jag älskar yoghurt, keso och kvarg. Mjölk blir det dock väldigt lite av, jag har aldrig druckit mjölk (alltså smakat har jag), inte ens när jag var liten. Sedan precis som med allt ska man inte äta hur mycket som helst av en matprodukt.


Vilken är din favoritdessert/kaka/bakelse? Var köper du dina kakaonibs, har letat i lite olika affärer men hittar dem inte :)


Svar: Kakaonibs kan man köpa i vissa vanliga matbutiker, men alla har ju inte det. Bor du i Stockholm: Nere i Hötorgshallen, Gryningen affären, Blueberry lifestyle, Cajsa Warg och säkert en massa andra butiker har. Annars kika närmaste hälsokostbutik, eller beställ hem på nätet HÄR!

Som jag nämnt tidigare tycker jag det är kul att baka "nyttigt" när jag själv bakar och exprimentera fram nya annorlunda saker. Att välja favoriter av mina sådana recept är svårt, men topp-11:

Krämig hälsosam snabb mini kladdkaka, Raw Chokladkaka/kärleksmums, Chokladbollar med kaffe, Chokladmoussetårta, Raw Saffransbollar, Pepparkaksmuffins, Bär/kokos/kardemummaglass, Mini äpplekaka, Mini morotskaka, Raw morotskakabollar, Kolaglass. Frysta bananskivor med jordnötssmör är också riktigt gott!

Men om vi ska säga "vanlig" favoritdessert/kaka/bakelse så är det nog något med choklad, typ chokladfondant, kladdkaka eller tiramisu. Jag kan även få sug efter Ben and Jerrys Cookie Dough glass då och då.


har du kik? skulle väldigt gärna vilja prata med dig om hälsa och träning :)


Svar: Jo det har jag. Jag heter precis som på instagram sooofiee. Ni får gärna kontakta mig där, kul att få närmare kontakt med människor som läser min blogg och kanske har samma intressen. Dock lovar jag inte att svara på direkten ;)


hejj! kan inte du nån gång lägga upp dina favoritbloggar? läser typ bara din (i kategori mat och sånt) just nu.. skulle vara jääääättesnällt!! :D

Svar: Om du kollar en bit ner till i kolumnen här till vänster finns det en rubrik som heter "Andra inspirerande bloggar" där jag har länkat mina favoriter. Kika där :D

Kan du inte skriva lite mer om vad du tränar? Och tips på övningar och sånt?

Svar: Vill ni att min blogg ska gå mer till allmän hälsoblogg än bara matblogg? Jag har frågat innan och då har det varit delade meningar. Själv vet jag inte riktigt vad jag vill. Ibland känner jag att det ska vara bara en matblogg med fokus på hälsa rakt igenom, och ibland känner jag för att skriva en massa om träning också. Även om jag går väldigt mycket på känsla (vad VILL jag skriva om) så vill jag gärna ha en röd tråd med bloggen, konstigt om jag skriver en massa om mat ett tag och sen en vecka är jag jättesugen på att skriva en massa om min träning och sen tröttnar jag på det och det återgår bara till mat igen. Men som ni kanske har märkt blir det ibland lite utstickande inlägg om träning eller inre hälsa ibland, det var dock ett tag sedan sen sist nu.

Men hur jag tränar kort: I somras tränade jag mycket löpning inför tjejmilen. I höstas började jag bekanta mig mer och mer med gymmet. "Planen" nu framöver är träning ca 5 gånger i veckan. Tre styrkepass på gymmet (ett ben/rumpa, ett rygg/biceps/mage, ett bröst/triceps/axlar), ett löppass och sedan något form av gruppträningspass som jag har lust för eller ett till löppass. Nyckeln för att jag ska tycka det är kul, motiverande och utvecklande för kroppen är att jag ständigt varierar vad jag gör. Jag testar ofta nya övningar för att hitta nya favoriter och tränar sällan exakt likadana pass.

När jag började styrketräna i höstas köpte jag hem denna bok, och den är verkligen grym. En massa övningar som förklaras jättebra med bilder och texter hur man ska göra, vad man tränar (vilka muskler), variation på övningarna och visar hur man INTE ska göra. Den skriver också bra hur man ska lägga upp sin träning och annat viktigt. Ett kap, rekommenderas!

Hej! Måste börja med att säga att jag verkligen fullkomligt älskar din blogg och alla dessa fantasi fulla recept! Men till min fråga nu, hur gör du tex om du ska åka iväg till en kompis i 1 - 2 veckor och ah ska äta "deras" mat. Jag är som dig. Mitt motto är och äta så rent som möjligt. Självklart kan man äta onyttigt ibland med men tänker på om jag tex ska åka iväg till en vän ovh vara där i 2 veckor så vet jag inte hur jag ska överleva utan alla mina ingredienser. Dem serverar liksom vitt bröd, margarin (lätta) youghurt endast med smak (socker) till frukost och sen middagarna är detsamma. Kommer inte klara två veckor på sådan mat. Hur gör du i dessa situationer undrar jag? Har nog frågat denna frågan innan men hittade inte var jag skrev de så såg aldrig något svar. Med vänlig hälsning, Emelie!

Svar: Tack :D Nu tror jag du skrev den här frågan innan jul, så det är lite sent för mig att svara. Men till nästa gång. Det kan vara frustrerande när man är van att äta bra att komma till ett ställe där det inte finns sådant som man brukar äta. Det är bara att göra det bästa av situationen. Välja av det bästa dem serverar. Om du nu ska vara borta några veckor kommer de nog behöva handla x antal gånger, kanske kan du och din kompis hänga med och så kan du vara med att påverka i vissa val av mat? Kanske erbjuda dig att göra sallad till maten eller hela måltiden några dagar? Sedan till frukost, där äter de flesta människor ganska olika, de flesta brukar ju ha havregryn hemma, säg att du ofta brukar äta det till frukost så kan du göra havregrynsgröt till frukost, då får du iallafall en bra start på dagen. Och jag antar även att dessa människor inte äter mellanmål, vilket du antagligen gör. Ta med sådant som håller ett tag. Typ en påse äpplen, nötter, torkad frukt, riskakor, morötter...

Och som du säger, det är två veckor, det är verkligen inte hela världen. Sålänge du äter bra mat i vanliga fall och du har den vanan, så kommer du ju att återgå att äta bra efter de här två veckorna. I det långa loppet spelar de här två veckorna ingen som helst roll. Njut av det du tycker är gott, men samtidigt förstår jag att det kan vara jobbigt att äta en massa "onyttiga" saker som man inte ens tycker är goda eller inte har någon som helst lust att äta.

låter mumsigt! undrar dock lite över det här med mandelmjöl - är det nån speciell anledning till att ha det istället för ngn annan typ av mjöl, ger det speciell konsistens eller smak eller så?

Svar: Jag började att använda mig av mandelmjöl för att jag testade recept som hade det i sig, och sen har det blivit att jag använder det i andra recept också. Ärligt talat gör jag inte det med någon särskild meningen, det har bara blivit att jag väljer det ibland. Om man pratar näringsmässigt så innehåller ju mandelmjöl lite kolhydrater, mycket bra fetter, en hel del protein och mycket mineraler. Många som äter LCHF och lågkolhydratskost använder sig mycket av mandelmjöl. Jag äter ju inte efter någon diet alls, men har testat en hel del sådanna recept. Om det är mycket mandelmjöl i ett recept ger det en smak av just lite mandel, men annars smakar det som vilket recept med mjöl som helst. Konsistensen vet jag inte riktigt, men det känns som att mandelmjöl inte suger åt sig lika mycket vätska som vanligt mjöl, men jag kan ha fel. Oftast om jag använder mig av mandelmjöl i något recept kan man byta ut det mot annat mjöl. De mjöl som jag brukar använda mig av (och har hemma) förutom mandelmjöl är fullkornsdinkelmjöl, grahamsmjöl, havregrynsmjöl (dvs havregryn man mixar till mjöl), kokosmjöl, sojamjöl, kikärtsmjöl och rågmjöl när jag bakar.

Hej! Gillar din blogg jättemycket, och hoppas du aldrig slutar :) undrar en sak (har inte med inlägget att göra) men har du testat lucumapulver, maca eller mequitepulver ? Jag är nyfiken på dessa! Undrar om du isåfall tycker dem smakar gott? Eller om du vet hur dem smakar? Tack för en superbra blogg :) kram

Svar: Tack :D Lucumapulver och macapulver har jag inte testat men jag skulle gärna vilja göra det. Mesquitepulver har jag testat och jag älskar det. Smakar kolaaktigt! Gott i gröt, i rawfoodbollar, i pannkakor, topping på kvarg/keso/yoghurt, tillsammans med mosad banan... Om ni kommer över det tycker jag att ni ska köpa det! Även carobpulver som är liknade, smakar också kolaaktigt men mer åt chokladhållet. Alla dessa saker finns på hälsokosten och att köpa hem på nätet. Jag har köpt både mesquitepulver och carobpulver i en affär som heter Gryningen som ligger på Folkkungagatan i Stockholm. Kram!

Vad är det för mackor på bilden längst upp till höger (i headern). De ser så goda ut :)

Svar: Det är mitt hembakade blåbärsbröd med keso och bananskivor. Supergott! :)


Fortsätt ni att ställa frågor i kommentarer till inläggen, i frågelådan till höger eller till min mejl foodandhealthinmyway@yahoo.se även om jag kanske inte alltid svarar jättesnabbt ;)

 
 
Linnéa

Linnéa

7 januari 2013 21:01

Då passar jag på att fråga när du kommer lägga upp bilderna från läsare sedan julkalendern!

http://sockerfritt.blogg.se

Sofie

8 januari 2013 08:35

Jag ska försöka fixa det den här veckan :)

 
Ingen bild

S

8 januari 2013 11:44

Jag undrar vad cacaonibs är! Skulle du kunna svara i en kommentar?

Sofie

9 januari 2013 20:13

Det är bara bitar av råa kakaobönor. Det smakar som mörk choklad, bara ännu starkare, för det är ju 100 %

 
Ingen bild

jossan

8 januari 2013 16:27

Åh, om du startar ett hälsocafé så blir jag din stammis! Skulle verkligen underlätta när man är ute i stan (och kanske shoppar) och sötsuget kommer - ja, då finns du där! ;)

Sofie

9 januari 2013 20:12

Precis jag saknar själv det, det är därför tanken har slagit mig att starta eget :)

 
Ingen bild

J

9 januari 2013 08:30

Jag gjorde en jättegod frukost idag med inspiration från denna: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/10/11/8794981-nagon-sorts-chokladpajdeg-med-topping-till-frukost/#kommentarer
Jag tror att du skulle kunna gilla den! :)

• Först grovrev jag ett äpple och fräste det med lite kakao (jag tog 1/2 msk)
• Sen blandade jag i 3/4 dl boveteflingor (men man kan ju ta vilka sorts såna "flingor" som helst) och lite mandlar.
• När jag hade låtit det puttra ihop sig en liten stund så blandade jag i ett ägg i röran och stekte det en stund till så att ägget fick stelna ihop med röran.

Till detta så hade jag varma hallon + lite naturell youghurt :)

Sofie

9 januari 2013 20:14

Låter gott :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards