Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 4 december 2012

Recept: Nyttig mini blåbärskaka med saffranssås och gojibär

Av Sofie - 4 december 2012 20:04


Vi fortsätter dagen med mycket färg, och här bjuder jag på en supergod BLÅ mini blåbärskaka med GUL saffranssås och RÖDA gojibär som jag åt till pluggfika/mellis idag:


    


Nyttig mini blåbärskaka med saffranssås och gojibär (1 st)


2 msk valfritt mjöl eller något mer gryn (jag hade 2 msk havregrynsmjöl dvs havregryn jag har mixat till mjöl)

1 krm bakpulver

1 ägg

3/4 dl blåbär

1 krm vaniljpulver

1/2 mosad banan

ev. krydda som kanel/kardemumma/pepparkakskrydda (jag hade inte det eftersom jag hade saffranssås till och det går inte ihop med smakerna, men utan saffranssås är det nog gott med ca 1 tsk av någon av de nämnda kryddorna)


1. Blanda alla torra ingredienser i en microsäker djup skål. Blanda i resten.

2. Sätt in i micron på högsta effekt i ca 2 min, eller tills hela kakan har stelnat.

3. Ta ut ur skålen och lägg upp på ett fat.

4. Till min kaka serverade jag en saffranssås (på lite saffran+keso+kvarg) och gojibär!!!


I stort sett i grunden samma recept som alla mina andra kakor jag har gjort i micron:

 Mini äpplekaka med kanel, Mini morotskaka, Mini chokladkaka, Mini äpplekaka med pepparkakskrydda, Mini citron/morot/kanel/kokoskaka och Mini jordnötskaka med hallon


Perfekt som frukost, mellis eller fika :D Bara att dubbla receptet om man vill ha en större portion (till frukost t.ex.)


 


   


Hur går det för er med dagens utmaning? Det är några som redan har skickat in färgglada bilder till min mejl, om ni också har tagit bilder på färgglad mat från idag får ni gärna också skicka in, så gör jag ett speciellt inlägg med dessa senare i veckan!!!

 
 
Ingen bild

J

4 december 2012 21:12

Jag skickar in min bild imorgon kanske :) Lyckades inte få över den på datan idag så... 07

Sofie

5 december 2012 21:28

Gör det :)

 
Ingen bild

Elinor

5 december 2012 08:17

Åhh vill komma på middag hos dig! Alla dina recept verkar så himla goda! :)

Sofie

5 december 2012 21:29

Hehe... :)

 
Ingen bild

Annie

5 december 2012 12:08

Ser supergott ut! För mig som inte har micro, vad har du för tips då? Hur länge ska man ha kakan/kakorna i ugn? :) Och tror du att smaken blir densamma? Tack för en sjukt bra och intressant blogg!
Kram

Sofie

5 december 2012 21:31

Jag tror det funkar utmärkt, det tar bara längre tid. Jag skulle gissa på kring 175-225 grader i ugnen, och sedan ha den inne tills den blir "klar", kanske tar 10-30 min, du får testa dig fram :D
Kram!!!

 
Ingen bild

Xandra

5 december 2012 13:03

Jättebra recept =D Är verkligen överlycklig att jag har hittad din blogg! Den har hjälpt mig jättemkt. Jag håller på att ta mig ur min ätstörning just nu och är nästan helt frisk... Tack vare din blogg :D Jag har fått jättemycket inspiration och tips på hur man ska äta och nu har det äntligen gått in i mitt huvud att vikten bara är en dum siffra. Tack så sjuukt mycket att du gjorde denna bloggen!!!

Sofie

5 december 2012 21:29

Tack vad glad jag blir över din kommentar :) Kämpa på! :D kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards