Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 1 december 2012

Recept: Nyttiga pepparkaksmuffins

Av Sofie - 1 december 2012 17:33


 


Idag bakade jag något jag länge tänkt göra PEPPARKAKSMUFFINS! Goda och passande i adventstider :D Jag använde som grund mitt lussemuffinsrecept, men bytte ut en del saker och mängd. Det var även någon som nämnde under det receptet att det var gott med kvarg i (bättre konsistens) och en annan som tyckte lingon passade ihop med pepparkakssmak, jag har använt mig av era tips. Här kommer resultatet:


Nyttiga Pepparkaksmuffins (11-12 st)


1 dl fiberhavregryn (eller vanliga havregryn)

1 dl mandelmjöl (bara mixa mandlar till mjöl)

1 1/2 tsk bakpulver

1 mosad banan

1 grovrivet äpple

1 dl lingon (eller lingonsylt?)

2 krm vaniljpulver (kan uteslutas)

1 - 1 1/2 msk pepparkakskrydda (smaka av, jag hade 1 msk, men hade gärna haft i mer)

3 ägg

1 dl äggvita, ca 3 st (eller 1-2 ägg till)

1 dl kvarg/kesella (eller turkisk yoghurt)

ca 2-4 msk sötning som stevia/honung/agave (smaka av hur sött du vill ha)


1. Blanda först ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör sedan i alla blöta.

2. Smaka av med sötningen, du bestämmer hur söta muffinsen ska vara.

3. Fördela i 11-12 muffinsformar (gärna silikon så fastnar muffinsarna inte i pappret).

4. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min (beroende på ugn)!!! Låt svalna, och förvara sedan i påsar. Frys ner om du inte kommer äta upp alla inom de närmsta dagarna.


Passar underbart som adventsfika att bjuda på eller äta själv. Rädd för att folk inte kommer att gilla dem eftersom de är nyttiga? Man känner inte skillnad, men snåla inte med sötningen. Och ett knep jag har lärt mig, säg inte att de är nyttiga innan alla har smakat. Då tror tyvärr många att de är äckliga och vågar inte smaka helt utan dömer dem innan. Men om man inte säger något, då tycker de att det är gott, och då tycker de oftast bara att det är coolt att de kan smaka så gott men vara nyttiga när man sedan berättar.


Annars är de perfekta som mellanmål och frukost!!!


 


  Underbart som mellis med en röra på kesokvarg med mesquite och pekannötter, och sedan en c-vitaminbomb i form av kiwi :D


Ha en fin lördagskväll!!! Själv ska jag på släktkalas. Och glöm inte att kika in här imorgon för hälsokalenderns andra lucka, då blir det något mer fysiskt att genomföra...


 
 
Annah

Annah

1 december 2012 18:16

Gott! :-)

http://www.iannahshuvud.blogspot.se

 
Ingen bild

Bella

2 december 2012 09:18

Hej Sofie, jag gjorde en egen pepparkakskrydda men den blev alldeles för stark. Vet du vad det beror på och har du något tips på att neutralisera den?

Sofie

2 december 2012 18:58

Hej!
Jag vet inte riktigt jag har alltid köpt färdigblandat. Men hade du lika mycket av alla kryddor? T.ex nejlika är mycket starkare än kanel så den måste man ha mindre av. Kan bero på fel mängder av allt alltså? :)

 
Ingen bild

Bella

3 december 2012 19:22

Ja, jag hade i lika mycket av alla kryddor men du har nog rätt när det gäller nejlika, jag tror att jag inte borde lagt så mycket nejlika. Men tror du att det kommer att bli bättre om jag lägger i ännu mer kanel? Väldigt tacksam för ditt svar:)

Sofie

3 december 2012 21:17

Ja mer kanel, och även lite kardemumma och ingefära som inte heller är lika starka än nejlika, om du ska ta exakt lika mycket av allt vet jag inte, men smaka dig fram :)

 
Ingen bild

Bella

4 december 2012 14:35

Okej, det ska jag göra. Tack så mycket för dina svar, ville även passa på att säga att din blogg och dina tips är underbara:))

Sofie

4 december 2012 20:24

Tack vad snällt :D

 
Ingen bild

Elinor

10 december 2012 19:57

Supergoda! Tack för receptet! :)

Sofie

10 december 2012 22:00

Kul att du tyckte om dem :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards