Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 22 november 2012

Recept: Frukost/mellis pepparkaksmuffins med blåbärstopping

Av Sofie - 22 november 2012 08:20


 


Dagens frukost:

x Pepparkaksmuffins med blåbärstopping


Frukost/mellis pepparkaksmuffins (1 person)


3/4 dl fiberhavregryn eller andra gryn

1 ägg

1 äggvita

3/4 mosad banan

1 grovrivet äpple

ca 2 tsk pepparkakskrydda (smaka av)

1 krm bakpulver

1 krm vaniljpulver

valfri topping


1. Bara att blanda ihop allt i en skål.

2. Lägg i muffinsformar (fyll inte helt upp till kanten), micra på högsta effekt i 2-5 min (beroende på hur många och hur stora muffinsformar du använder).

3. Toppa med valfritt, jag gjorde en blandning på blåbär, keso och kvarg!


Riktigt juliga och goda :D Jag gjorde mina till frukost, och åt upp alla på en gång. Men jag vet att ni är flera som efterfrågar pepparkaksmuffins att ha mer som nyttigt fika och bjuda på nu i december. Jag får se, jag kanske senare gör ett recept pepparkaksmuffins just för det. Men annars skulle jag säga att ni antingen kan göra detta recept, och kanske dubbla/trippla det, och kanske sätta in dem i ugnen på 200 grader tills de stelnar (ca 10-20 min kanske). Jag vet inte om det är rätt men det känns som om att om man inte ska äta upp alla på en gång, så håller de sig längre om man gör dem i ugnen än micron. Men det kanske är helt fel? Eller gör som en läsare föreslog, ta saffransmuffins/lussemuffins receptet jag la upp häromdagen, och byt ut saffranet mot pepparkakskrydda (dock får man ju ta betydligt större mängder av pepparkakskrydda, men det är bara att smaka av).


För er som frågar om pepparkakskrydda:

Pepparkakskrydda är en färdig krydda som finns att köpa i påse. Brukar stå bland de vanliga kryddorna i mataffären. Santa Maria heter kryddmärket. Annars kan man blanda ihop själv, den består nämligen av kanel, ingefära, nejlika och kardemumma


Om ni har missat tidigare varianter på receptet i detta inlägg finner ni dem HÄR!


    


Hej :) En lite halvsur Sofie här. Meningen var att jag skulle vara ute och springa i skrivande ögonblick. Men mörkret hindrade mig, jag får nämligen inte springa ute när det är mörkt. Jag hade för mig att det är ljust vid halv 8 och att jag skulle kunna springa då. Men jag insåg vid kvart över sju och det fortfarande var beckmörkt ute att det inte skulle bli någon morgonlöpning. Typiskt! Och efter skolan har jag andra planer (fast det är väl mörkt då med), så om det ska bli träning idag får jag gå på något gruppträningspass på senare delen av kvällen, men då kan det inte bli någon morgongymträning imorgon som planerat, för då får inte kroppen vila tillräckligt. Alternativt skippar jag träning idag, gymtränar imorgon och löptränar på lördag när jag skulle vilat helt. Haha det här med träning är ett himla pusslande, för att man ska kunna träna som man vill, vilka tider man vill/kan och hinna vila emellan. Ni som tränar, känner ni samma sak? :P Och det blir extra jobbigt på vinterhalvåret när man inte kan springa ute efter skolan, och inte innan skolan nu heller, bara helgerna som återstår.

Apropå träning, fick en kommentar för ett tag sedan (som jag inte hunnit svara på) om det här med hur jag motiverar mig till att träna och äta bra, jag har ett långt bra svar på det, men det tar tid att skriva, ska svara på det när jag har tid!


Morgonen har istället för löpning inneburit seg frukost, vila och lite plugg inför dagens prov och läxförhör. Ganska skönt för de senaste dagarna har känts så här: äta, gå i skolan, plugga, äta, plugga, äta, sova, gå i skolan, plugga, minipaus i pluggandet, träna, äta, äta mer, sova, gå i skolan.... Och sen på repeat! Helgen och början av nästa vecka ser ut att bli likadan, sen tror jag att det lättare lite :D


Nu har jag skrivit alltför mycket, och tiden har runnit iväg, nu blir det stress för att hinna till skolan. Vi hörs!

 
 
Ingen bild

sanna

22 november 2012 13:26

hej! har en fråga angående konsistensen på dina muffins! gjorde nyss såhär: 3/4 dl fiberhavregryn+1 ägg+1 äggvita+1/2 banan+pepparkakskryddor+1 krm bakpulver - hällde upp i två muffinsformar och mikrade ca 3 min. det blev smarrig smak (toppade med kvarg+kanel+sharonfrukt) men konsistensen blev väldigt "stabbig" och ganska torr liksom, är det så dina blir också eller är det jag som inte kan baka ;)

Sofie

22 november 2012 21:49

Vad tråkigt, mina brukar inte bli stabbiga och ganska saftiga :D Testa igen, kanske har du de för länge/för kort tid i micron?

 
Ingen bild

sanna

23 november 2012 13:10

nu har jag gjort om och gjort rätt! mer vätska och kortare mikrotid gav saftiga och supergoda muffins! :)

Sofie

23 november 2012 19:12

Vad kul att de blev bättre denna gång :D

 
Hanna

Hanna

23 november 2012 21:20

Varför kulle du inte kunna springa då det är mörkt (om du använder reflexväst och dyl.)?

http://klockanhalvtre.blogg.se

Sofie

23 november 2012 21:42

Mina föräldrar tycker inte riktigt att det är säkert att jag som ung tjej är ute och springer då, vilket jag kan förstå :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards