Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Recept: Mini äpplepaj med pepparkakskrydda till frukost/mellanmål

Av Sofie - 13 november 2012 09:14


    


Dagens frukost:

x Mini äpplepaj med pepparkakskrydda med vaniljkeso/kvarg, hallon och kakaonibs


Ni kommer väl ihåg min hälsosamma mini äpplepaj som är perfekt till frukost och mellanmål? Om inte, kika in det receptet här. Idag gjorde jag samma till frukost bara det att jag bytte ut kanelen mot pepparkakskrydda. Också gott, här kommer receptet igen men med pepparkakskryddan:


Mini äpplepaj med pepparkakskrydda till frukost/mellanmål (1 person)


1/2 dl valfritt mjöl eller något mer gryn (jag hade 1/2 dl havregrynsmjöl)

1 ägg

1 äggvita

1 stor mosad banan

2 tsk pepparkakskrydda

2 krm bakpulver

1 stort äpple

(ev. något krm vaniljpulver, jag hade inte det i, men det hade nog varit gott, men går att skippa helt)


1. Blanda mjöl/gryn, ägg, banan, pepparkakskrydda och bakpulver i en microsäker djup skål.

2. Riv halva äpplet, rör i smeten.

3. Resten av äpplet skär du i tunna klyftor och stoppar i smeten i ett fint mönster.

4. Sätt in i micron på högsta effekt i ca 3 min, eller tills hela kakan har stelnat.

5. Ta ut ur skålen och lägg upp på ett fat!


 


Jag använde precis som förra gången fiberhavregryn mixat till mjöl. Jag har mixat många dl tidigare, så att jag slipper hålla på att mixa varje gång jag ska ha det, ett smart tips bara. Det går säkert att ha hela gryn också, ta lite mer då eftersom grynen blir i volym mindre när man mixar dem till mjöl! Annars kan man använda "färdigt" mjöl.


Pepparkakskrydda är en färdig krydda som finns att köpa i påse. Brukar stå bland de vanliga kryddorna i mataffären. Santa Maria heter kryddmärket.


Kakan gör man i micron vilket gör att den blir klar på bara 3 min. Bra för på morgonen har man ju inte tid att vänta på en ugn som ska bli varm och ha något länge i ugnen. Men om man vill kan man säkert göra denna i ugnen istället (om man inte har micro)!


Om ni inte gillar äpplekaka, testa då istället min mini morotskaka som görs på liknande vis :D


   


Idag är det tisdag och det betyder som vanligt skola, men vi har en ganska lugn dag :) Och sedan ikväll/inatt blir det twinight :D Ha det bra!

 
 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

13 november 2012 11:07

Mums, vad smidigt att göra den i micron! Jag gjorde själv en banan&pepparkakskaka i morse :)

http://bakasockerfritt.blogg.se

 
Ida

Ida

13 november 2012 13:14

Mixade du havregrynen i en blender?!

http://Enjoylifeforreal.blogg.se

Sofie

13 november 2012 13:48

Stavmixer, men blender funkar säkert också :)

 
matilda

matilda

14 november 2012 08:32

Jag gjorde denna imorse och den vart supergod! Skulle vara kul sofie om du tog upp lite vad man bör äta efter träningen och fortsätt med nyttiga frukostar/lunchar/mellanmål/fikabröd osv. :)

http://www.huldas.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards