Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2012

Recept: Mellanmålsmuffins med hallon, kardemumma och kokos

Av Sofie - 22 oktober 2012 16:00


 


Jag har gjort yttligare en variant av mina mellanmålmuffins. Denna gång med smak av hallon/kardemumma/kokos:



Mellanmålsmuffins med hallon, kardemumma och kokos (8 st)


1/2 dl fiberhavregryn

1/2 dl mandelmjöl (bara att mixa vanliga mandlar till mjöl men det går säkert även med annat mjöl också)

3 msk kokosflingor

1 ägg

4-5 äggvitor (1 1/2 dl på dunk)

1 mosad banan

2 dl hallon

2-3 tsk kardemumma

1 tsk bakpulver


1. Blanda ihop allt till en smet.

2. Fördela i ca 8 st muffinsformar.

3. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 20 min.


Se tidigare varianter av dessa mellanmålsmuffins här: Hallon/vanilj, Kola/kanel/äpple/morot och Kakao/kaffe/blåbär!


Som ni ser hade jag denna gång i 1 tsk bakpulver, superbra, de höjde sig lite i ugnen och fick bättre konsistens (mer "luftiga"), så om ni testar något av de andra varianterna av samma grundrecept, rör 1 tsk bakpulver i dem också :D


Jag hoppas att ni inte tröttnar på att jag lägger ut så mycket muffinsrecept i olika varianter. Men det är verkligen ett bra recept. Och muffinsen är jättebra att ha med och äta som mellanmål efter skolan innan jag har kommit hem!

 
 
Sandra

Sandra

22 oktober 2012 18:10

Hej! Vill tipsa dej om dessa rotfruktsbiffar, dödsgoda!
http://hippiepippi.blogg.se/2012/october/you-gotta-be-kind-to-yourself.html

http://hippiepippi.blogg.se

 
Catarina

Catarina

22 oktober 2012 23:20

Dom här ska vi prova! Perfekta till min dotter som är gluten allergisk också :)
ser supergoda ut!
Kram Catarina

http://keckla.bloggplatsen.se

 
Lina

Lina

23 oktober 2012 12:20

kram på dig !Sofie! Du skriver verkligen en jättebra blogg. En polare till mig länkade den på facebook för ett tag sedan och nu följer jag din blogg varje dag efter jobbet. Kan lixom inte låta bli :-) Du skriver så bra.

kram <3

http://må-bättre.se/battre-halsa

Sofie

24 oktober 2012 07:39

Åh tack vad snällt :D

 
Ellen M

Ellen M

23 oktober 2012 16:37

Kan du inte börja med att skriva ut antalet kalorier i det du lagar? :-)
Antingen vad hela måltiden innehåller i kcal eller som i detta fall kcal/ per muffins :)
Grym blogg annars!

http://www.etastic.blogg.se

Sofie

24 oktober 2012 07:39

Hej tac :)
Eftersom jag inte räknar kalorier och kommer aldrig göra, så kommer jag aldrig skriva ut det i mina recept. Jag tror att det är lätt att hamna i en besatthet som lider till ätstörningar om man fokuserar och räknar för mycket kalorier. Att känna efter mättnad fungerar lika bra. Om man nu ändå vill göra veta hur mycket kalorier man äter, ja då får man helt enkelt räkna ut det själv
Kram! :D

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

23 oktober 2012 16:38

Mums, hallon och kardeumumma är verkligen en god klassiker!

http://bakasockerfritt.blogg.se

 
Zmackie

Zmackie

23 oktober 2012 18:19

Läs & Sprid min novell, kram :)

http://zmackie.bloggplatsen.com

 
Ingen bild

Amanda

23 oktober 2012 18:52

Måste man ha mjöl i?
Älskar din blogg!! :)

Sofie

24 oktober 2012 07:36

Du kan nog byta ut mjölet till drygt 1/2 dl mer gryn istället :D
Tack!

 
Ingen bild

:)

7 mars 2013 22:42

Kan man ha i hela ägg istället för ägg vitorna? typ 2 hela ägg istället för 4 äggvitor? :)

Sofie

8 mars 2013 20:26

Det går nog, kan finnas en risk att det kanske smakar lite äggigt, fast det är i och för sig mycket annat i som borde ta bort äggsmaken, dock vågar jag inte lovat något förrän jag har prövat själv :)

 
Ingen bild

Sandra

27 mars 2013 17:08

Hej, ska precis testa två utav dina muffins, men har en fråga - när du skriver blanda allt till en smet, gör du det för hand eller vispar med elvisp?

Sofie

27 mars 2013 19:52

För hand :) Hoppas att det smakar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards