Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

Recept: Mini morotskaka till mellanmål

Av Sofie - 15 oktober 2012 18:06


      


Jag kom på en supersmaskig sak till mellanmål idag när jag kom hem från skolan. Mini morotskaka med frosting! God, nyttig och snabbgjord, mina 3 främsta kriterier när jag lagar mat (och att det ska vara enkelt). Grunden är helt enkelt min chokladkaka i micro som jag gjorde till frukost förra veckan. Jag sa ju att jag skulle kunna använda det receptet till en massa saker :D Jag halverade grundreceptet nu när det var mellanmål (äter mer till frukost), men om man vill (mer hungrig eller vill ha till frukost/lunch) kan man köra på 2 ägg, 1 banan och 2 krm bakpulver (grunden) det är bara att ha i mer av resten av ingredienserna. Här kommer iallafall receptet:


Mini morotskaka till mellanmål/frukost (1 portion)


Kakan:

1 ägg

1/2 mosad banan

(ha mer banan om du vill ha sötare (smaka av), eller en skvätt agave/honung, men jag tyckte det räckte)

3/4 dl rivna morötter

1-2 tsk kanel

1 krm torkad ingefära (2 krm om du gillar det starkt)

1 krm vaniljpulver

1 krm bakpulver


Toppingen:

kvarg/turkisk yoghurt

mosad banan

vaniljpulver

rivna morötter

valnötter

agave/honung


1. Rör ihop allt till kakan i en djup microsäker skål. Smaka av, man kan vilja ha lite olika mycket av kryddorna och sötningen (bananen).

2. Sätt in på högsta effekt i micron i ca 2-3 min, eller tills kakan stelnat helt.

3. Rör ihop en klick kvarg/turkisk yoghurt med mosad banan och vaniljpulver.

4. Ta ut kakan och lägg upp på ett fat. Bre över kvarg/yoghurtröran. Toppa med rivna morötter och några mindre bitar valnötter. Ringla över lite honung/agave! Ät och njut :D


     


  Såhär ser det ut när jag äter :) Brukar skriva ner en liten post it lapp med exakta måtten och ingredienserna jag har i och sedan när jag har smakat av allt kan jag ibland justera måtten något om jag tyckte att det smakade för mycket/för lite av något! Ibland när jag inte bloggar direkt om receptet brukar jag lägga lapparna vid datorn och ofta ligger de kvar när jag har bloggat, just nu har jag en massa post it lappar bredvid mig :P Dags för rensning!


Sådär nu blir det lite mer plugg här hemma för min del :S Har inte så mycket ikväll, det går nog fort :D Lite tedrickande med en någon tv-serie/tidning/bok tycker jag låter bra senare, och vem vet kanske jag kommer på något roligt eller smart att skriva här också...

 
 
http://mariasving.devote.se/

http://mariasving.devote.se/

15 oktober 2012 18:33

Fin blogg!:)


Kommentera oh du är bäääst
http://mariasving.devote.se/

http://mariasving.devote.se

 
Emmas hälsa och wellness

Emmas hälsa och wellness

15 oktober 2012 21:28

Såg din kommentar, och det är absolut en fråga jag kan ta upp! Kul med lite önskemål :) Det där såg riktigt gott ut! Blir till att testa när jag kommer hem! :)

http://emmabarremyr.blogg.se

 
Ingen bild

Felicia

15 oktober 2012 21:36

Oh la la! Denna gör jag av variant SAFFRAN imorgon bitti. Tackar :D

Sofie

15 oktober 2012 21:52

Det har jag också tänkt göra med detta recept :) Men du hinner nog före!

 
Ingen bild

Ida

16 oktober 2012 13:14

Jeg prøvede at lave din mini gulerods kage i dag, og den var super lækker! Tak for opskriften, den skal helt klart laves igen - snart! :D

Sofie

16 oktober 2012 21:17

Kul att du tyckte om den :)

 
Ingen bild

Emelie

19 oktober 2012 21:11

Testade den precis, sitter och äter på den nu, och den är verkligen god! Tack för receptet! :)

Sofie

19 oktober 2012 21:48

Kul att du tyckte om den :)

 
Veronica

Veronica

13 november 2012 11:36

Snabbt, gott och bra recept! Jag testade att ha i 0,5 dl rismjöl+kokosmjöl. Det blev riktigt gott. Lite citronzest i toppingen var toppen.

http://matforendam.blogspot.se

 
Ingen bild

Lina

22 februari 2013 18:52

Toppen recept men vart har du köpt den blåa skeden? är desperat på att få färgade bestick men vet inte var de finns :)

Sofie

23 februari 2013 17:45

Jag frågade mamma, hon har köpt dem i någon liten butik i Helsingborg nära färjekvarteren :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards