Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2012

Recept: Frukost/mellis chokladkaka i micron

Av Sofie - 8 oktober 2012 07:57


 


Dagens frukost:

x Chokladkaka i micro toppat med keso, varma hallon, varma blåbär och jordnötssmör


Frukost/mellis chokladkaka i micron (1 portion): Blanda ihop 2 ägg, 1 mosad banan, 1 msk kakao, 2 krm bakpulver och ev. om du har ett par krm vaniljpulver. Lägg allt i en djup skål (som inte är fylld upp till kanten). Micra på högsta effekt i ca 2 och en halv minut eller tills hela kakan har stelnat. Vänd ner på en platt tallrik och toppa med vad du vill!


      Exprimenterade fram något hel nytt till frukost som faktiskt blev riktigt gott. Visst det är inte kladdkaka som denna, men det är en god kaka som smakar choklad/kakao och passar riktigt bra till frukost/mellanmål. Man kan ju tro att det ska smaka ägg eftersom det mest består av ägg, men nej det gör den inte alls. Det är det som är magiskt bra med banan, om man mosar banan i ägg så försvinner äggsmaken och det blir lite sött istället.


Som vanligt när jag kommer på helt nya saker vill jag exprimentera vidare med nya smaksättningar. Till denna tror jag att man skulle kunna exprimentera med kaffepulver, jordnötssmör, mesquite och kokosmjölk tillsammans med kakao. Och om man skippar kakaon kanske man skulle kunna göra hallon, lime/kokos, rivet äpple/kanel, saffran...


 


   


Idag då, måndag och en ny vecka. Själv ska jag pendla mellan sjukvården och skolan idag. Först skippar jag hela min sovmorgon för att vara med i någon allergi/astma/hälsoundersökning som jag var med i för 10 år sedan och nu har de någon form av efterundersökning, kan bli intressant om jag får veta en massa saker om mig eller bara läskigt om de ska sticka hål på mig och ta en massa blodprover (jag är svag för sådant) och andra tester. Sedan snabbt till skolan för en lektion, få i sig lunch snabbt någonstans, till ett annat läkarställe för att ta bort stygnen i örat, tillbaka till skolan för de sista lektionerna. Och sedan efter skolan ska jag träna på något sätt, vi får se hur det blir med det, träningskläder är iallafall medpackade. Kvällen är änsålänge helt oplanerad, faktiskt skönt :D


Hur ser er dag och vecka ut?

 
 
Ingen bild

Judde

10 oktober 2012 08:47

jag testade göra en sån där med mosade hallon, lite kakao, två ägg, bakpulver och lite vaniljsocker. Det blev faktiskt riktigt bra! =) Tack för alla bra tips! =D

Sofie

10 oktober 2012 20:24

Åh det låter gott, ska jag kanske testa... :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards