Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 18 september 2012

Recept: Hemmagjord wrap med kikärtsröra

Av Sofie - 18 september 2012 17:27



I affär tycker jag inte det finns någon god och bra brödvariant att använda som wrap. Därför har jag länge tänkt att jag ska lära mig hur man gör egna wraps. Sagt och gjort: 


Hemmagjord Wrap (1 st, 1 person)


2 äggvitor

2 1/2 msk valfritt mjöl (t.ex. dinkelfullkornsmjöl, havremjöl, mandelmjöl)

1 krm salt

olivolja


1. Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum. Rör i mjöl och salt.

2. Olja ett bakplåtspapper och lägg på en bakplåt. Bre smeten på det oljade bakplåtspappret till en rund cirkel.

3. Grädda i ugnen ca 5-6 min på 200 grader.


Sedan kan du fylla din wrap med vad som helst. En massa grönsaker, kanske någon proteinkälla (som t.ex lax, linser, tonfisk, kyckling, quorn) och det är gott med någon krämig röra eller sås. Jag gjorde en helt underbar kikärtsröra (recept nedan) som jag hade i, den kan jag definitivt rekomendera. Annars har jag en idé om en sås på turkisk yoghurt, smulad fetaost och pesto. Eller turkisk yoghurt, mosad avokado, citron/limesaft och vitlök. Det får bli att testa nästa gång.


Kikärtsröra (lagom till att fylla 1 wrap)

2 dl sköljda kokta kikärter

saften från 1/2 citron

1 liten pressad vitlöksklyfta

1/2 tsk spiskummin

salt o peppar


1. Bara att mixa ihop allt med en stavmixer. Och smaka av med kryddorna!


Jag hade även i min wrap: 1 näve ruccola, 1 riven morot, 1 röd hackad paprika, en liten bit lax som var rest från middagen innan och pumpakärnor.


   


Fyll den bara inte för mycket, det blir svårt att stänga den då. Ev. om man vill har mycket sallad och grönsaker kan man ju servera det till wrapen. Jag virade även in min i aluminiumfolie för att den skulle hålla ihop och ätas som en wrap och inte med bestick. Om du virar in den i aluminiumfolie är detta en perfekt rätt att göra och äta till lunch on-the-go :D


Steg för steg, från deg till inlindad wrap:

           


Ni måste verkligen testa detta recept. Jag älskade det. Och ni kommer definitivt se denna wrap igen men med olika fyllningar :P


Annars hur är det med mig? Jag tvingade mig till skolan idag, vi hade skolfoto på morgonen och jag försökte även stanna första lektionen. Men gick sedan hem, känner mig inte kry än. Jag har faktiskt lyckats sova på eftermiddagen och läst en del. Äta gör jag däremot desto mindre av, känner knappt hunger eller aptit, blir mer att pressa i sig mat regelbundet pga vana. Därav inte så mycket experimenterande i köket som ni kan få ta del av. Men igår gjorde jag denna magnifika lunchen som ni ser ovan, eller ska man kalla det mellanmål när man äter det den tid man brukar äta mellanmål haha? Och sen fick jag även ett hugskott och gjorde hemmagjord granola, jag ska lägga upp det receptet senare :D


Ha en fin kväll!

 
 
Hanna

Hanna

18 september 2012 21:36

Testade detta direkt. Både wrapen och kikärtsröran, med lax och grönsaker. Fantastiskt gott! Ny favvis :) dina goda recept är oftast lätta och snabbfixade. Perfekt för en student. Tack för all inspo!

http://hannaaaaa.blogg.se

Sofie

19 september 2012 11:50

Kul att du tyckte om det lika mycket som jag :)

 
Ingen bild

Emma

18 september 2012 22:17

Ser verkligen jättegott ut, måste testa det någon dag! :) Jag tänkte även tipsa om en serie du kan se, nämligen BBC:s Sherlock Holmes. SÅ BRA!! Det har kommit två säsonger, en 2010 och en 2012, finns lätt att få tag på. Varje säsong är på tre avsnitt á 1,5 h så varje avsnitt är som en liten film. Det är verkligen jättebra du måste kolla! :) Är också sjuk, fick blixtinfluensa ikväll :( Hoppas du mår bättre snart! Kram

Sofie

19 september 2012 11:50

Tack du får också krya på dig :D Kram!

 
Ingen bild

:D

19 september 2012 09:25

Vill tacka/tipsa om en grej :P
Först: Tack för att du tipsade om att man kan använda detta bröd till en wrap! Det ska jag göra framöver som lunch! :)
Sen: Jag använder sojamjöl, och det blir smaskens! :P

Sofie

19 september 2012 11:49

Okej ska testa sojamjöl :)

 
Nikolina

Nikolina

19 september 2012 19:57

Gjorde wrapen till lunch idag, blev super! ^^

http://giraffescantdance.blogspot.se

Sofie

19 september 2012 19:58

Kul att du tyckte det :)

 
Healthylife

Healthylife

20 september 2012 16:52

Provade också att göra detta till lunch idag, blev riktigt gott tillsammans med tonfisk! :D

http://healthylife.devote.se

Sofie

20 september 2012 22:05

Kul att du tyckte om det, jag ska också pröva med tonfisk någon dag :)

 
Ingen bild

anna

22 september 2012 12:08

Ser gott ut. Ska prova detta till lunch idag! Vilket mjol anvande du? x

Sofie

22 september 2012 21:13

Här använde jag havremjöl och sedan har jag även gjort det en till gång med en annan fyllning (men inte lagt upp receptet än), då hade jag sojamjöl! Det fungerar med vilket mjöl som helst, så det är bara att använda det du har hemma :D

 
Madde

Madde

22 september 2012 20:27

Blev lördagsmiddag fylld med fläskfilégryta från lunchen + riven ost och en klick grek. yoghurt. Jätte enkelt och gott! Kommer göras många ggr till :)

http://maddemetoden.shapemeup.se

Sofie

22 september 2012 21:01

Gott :D

 
Ingen bild

Annie

26 september 2012 09:07

låter väldigt spännande :D men tror du det går att förvara "brödet" på något sätt eller måste det ätas direkt?

Sofie

27 september 2012 08:54

Jag vet inte riktigt, själv har jag ätit upp det på direkten. Det håller nog sig en dag i en plastpåse skulle jag gissa, kanske två, sedan tror jag att det blir dåligt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards