Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2012

Recept: Nyttig blåbärspaj med havregryn, nötter och kanel

Av Sofie - 19 augusti 2012 17:46


  Min blåbärspajfikabit idag med hemmagjord vaniljkesella (kesella+vaniljpulver+mosad banan)


Så himlans gott! Tänk för två år sedan kunde jag knappt koka pasta/bulgur eller värma en tomatsås. Nu hittar jag på helt egna recept utan problem, och det blir gott. Vilken förvandling ;)


Igår plockade jag och en kompis spontant blåbär som sagt när vi var ute en sväng. Jag kände att jag ville göra något speciellt med dem då det tog sin lilla tid att plocka. Det blev en halvliter så det var alldeles lagom för en paj. Så smulpaj fick det bli.


Den blev verkligen jättebra, perfekt krispigt täcke, lagom söt och god smak. Kanelen förgyller hela pajen. Samtidigt så är det inte alls något "dåligt" i. Bara bra näringsrik mat. Det låter väl bra? Perfekt som fika, dessert, mellanmål, kvällsmål och till och med frukost (det är ju inget dåligt i så varför inte?). Jag och min lillebror åt den varm som eftermiddagsfika/mellis, jag med vaniljkesella till och han med glass.


Nyttig Blåbärssmulpaj


5 dl blåbär

1 dl fiberhavregryn

1 dl grovhackade mandlar

1/2 dl grovhackade valnötter (eller andra nötter)

1/2 dl solroskärnor

1/2 dl kokosflingor

1 msk kanel

2 msk linfrön

1 dl kesella/kvarg

3 msk agave, eller honung i lite större mängd (eller annan sötning)


1. Skölj blåbären och fördela i en pajform (ca 25 cm i diameter).

2. Blanda noga ihop resten.

3. Smula smuldegen över blåbären.

4. Grädda i ugnen i ca 10-15 min på 225 grader.

5. Ta ut och ät tillsammans med exempelvis vaniljkesella, glass, vaniljsås eller vispgrädde! Godast är den förstås nygräddad och fortfarande varm.


Jag har länge letat efter ett sådant här recept på en god och knaprig men nyttig paj. Fast jag hittade inget, så nu har jag hittat på ett själv. Perfekt! :D Blåbären går förstås att byta ut mot andra bär och frukter, nästa gång får nog bli äppelpaj såhär på hösten. I smuldegen kan man säkert exprimentera mer, byta ut nötterna, blanda i kakao eller andra smaksättningar och kryddor. Kanske vaniljpulver, jordnötssmör eller mitt kära mesquitepulver?


 


     


Mer än godkänd av hela familjen. Att det var en nyttig version var det ingen som la märke till eller kommenterade ;) Smakar precis som vanlig!

 
 
Josefine

Josefine

19 augusti 2012 20:27

Hejsan!
Såg att du letade efter lösningar på att hålla mellanmål fryst/kallt och idag när jag var inne på designtorget (butiken) vid sergelstorg så hittade jag lösningen! En fryslåda! Det var en matlåda med ett lock som man haft i frysen och som sedan hålls kall i 7 h, så innehållet i matlådan håller sig kallt i 7 h!
Priserna varierade på storlekarna på matlådarna men det var mellan 150-175kr...
Hoppas det kan vara en lösning på ditt problem!
//Josefine :)

http://josefinejordahl.devote.se

Sofie

19 augusti 2012 21:35

Hej! :)
Tack jag har en sådan stor, men jag tycker den är lite för stor för mellis. Men du säger att det finns flera storlekar, kanske har det kommit ut någon ny mindre? Ska kolla upp det :D

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

19 augusti 2012 20:32

Älskar att kunna äta dessertliknande rätter till frukost!

http://bakasockerfritt.blogg.se

Sofie

19 augusti 2012 21:33

Japp det är grymt :)

 
Ingen bild

Frida

19 augusti 2012 20:51

Gick in på Life idag för att se om de hade raw kakao vilket de inte hade. Ramlade istället över en burk med pulver och tänkte överlyckligt på all kolaglass och kolapudding jag skulle göra. Men nu när jag packade upp det och kollade nagrannare så inser jag att jag har köpt en stor burk carobpulver istället för mesquite, attans också. Försökte göra kesellaglass med carob men det blev inte alls gott. Har du några andra förslag på vad jag kan göra med den där burken?

Sofie

19 augusti 2012 21:33

Ja jag har också carobpulver hemma. Det är inte alls lika gott. Man kan byta ut det mot kakao i olika recept. Annars vet jag inte, eftersom det inte är så gott har jag inte testat så mycket. Jag letar själv efter goda recept med det i :)

 
Ingen bild

lina palm

19 augusti 2012 20:52

Det HÄR ska jag laga imorgon, gud så gott, du är så duktig :D

Din blogg är så fantastisk, inspireras och skriver ned recept varje gång. Du är bäst

Sofie

19 augusti 2012 21:31

Tack :D Jag hoppas att du tycker om det, och att jag inte skrev för många fin ord om receptet, då kanske man får för höga förväntningar ;)

 
Ingen bild

Rultan

20 augusti 2012 19:25

Hej, undrar bara hur många portioner som pajen beräknas till?
tänkte på kalorimängden som ändå blir ganska hög trots nyttigheter. :)

Sofie

20 augusti 2012 21:19

Hej! :) Bara för att den är nyttig och består av bra ingredienser så betyder det inte att den är kalorisnål!
Jag tänkte inte riktigt på hur många portioner det blev. Men skulle tippa på ca 8 st, och 6 st för de hungriga och 10 st för de som har något till :D

 
Ingen bild

Teresia

20 augusti 2012 19:54

Mums ser såå god ut =)! Tror jag ska göra den på ons när vi får främmande. Hur många pers tror du att det räcker till? Är det 3 msk honung du menar?

Sofie

20 augusti 2012 21:22

Vad kul :)
Jag tänkte inte riktigt på hur många portioner det blev. Men skulle tippa på ca 8 st, och 6 st för de hungriga och 10 st för de som har något till :D
Jag hade 3 msk agave som är honungsliknande. Men jag tror att jag har läst att agave är något sötare än honung, så om jag använde honung skulle jag nog använda en lite större mängd, ca 4 msk kanske :P Det är ju bara att smaka av att smuldegen har en lagom sötma innan du strör den över pajen! :D

 
Ingen bild

mela

22 augusti 2012 23:23

Om blåbären i pajen blev lite rinniga (har blivit så för mig), så testa att hälla i lite potatismjöl. Inte så mycket behövs, strö över någon matsked. Det blir inte onyttigare för den lilla mängden, men bären blir fastare och får en mer pajig konsistens :D

Sofie

23 augusti 2012 09:18

Okej tack för det tipset :)

 
Ingen bild

joaniebogere@hotmail.com

13 februari 2013 13:14

hur många kalorier innehåller ungefär en portion ?

Sofie

13 februari 2013 20:21

Jag vet inte, jag räknar inte kalorier :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards