Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2012

Recept: (Frukost) Choklad/kaffe muffins med blåbärtouch och mandelsmörstopping

Av Sofie - 5 augusti 2012 09:25


 


Jag älskar verkligen det här muffins/cupcakes frukostreceptet som jag gjort ett antal gånger (se här, här och här om ni har missat). Som vanligt har jag svårt för att göra samma sak utan vill exprimentera med nya smaksättningar. Dagens fick bli en choklad/kaffe/blåbär variant:


Muffins med choklad/kaffe/blåbär (5 st små)


3/4 dl fiberhavregryn

1 ägg

1 äggvita

1 skvätt mjölk

1 1/2 msk kakao

1 1/2 tsk kaffepulver

1 mosad banan

ca 3 msk frysta blåbär


ev. topping (jag hade kesella blandat med mandelsmör och så en extra klick mandelsmör på det)


1. Blanda gryn, ägg, äggvita, mjölk, kakao, kaffepulver och banan. Lägg i muffinsformar (i papper), jag tog ganska små denna gång (har haft större förut). Tryck i några blåbär i alla.

2. Micra på högsta effekt i ca 2-3 min.

3. Ta ut och toppa med ev. topping. Ät och njut!


Som ni kanske har märkt har jag haft lite olika mängd gryn och ägg/äggvita i alla recepten. Och alla olika mängderna har fungerat jättebra. Så hur mycket man ska ha som grund beror lite på hur hungrig man är. Jag har fått några frågor om det, hur många muffins som är lagom att äta till frukost/mellanmål. Och jag svarar med det svaret man nog inte vill ha, det beror på. För det gör det ju. Hur mycket man "ska" äta vid alla måltider beror ju på hur du ätit innan, hur stor du är, hur aktiv du är, en del äter förmiddagsmellis/en del gör inte det, en del är riktiga frukostmänniskor och måste äta stor frukost... Så känn efter, det kan ju även vara olika dag för dag! :D Beror ju också på vad och hur mycket man har som topping. Men idag t.ex så åt jag 4 st ovan med topping (och så fick mamma den sista).


Dessa går ju även utmärkt till mellis/fika/dessert. Dock är de ju inte jättesöta (jag vill inte ha det till frukost), men om man ska ha dem till fika kanske man vill ha några droppar honung/liknande i varje också. Vill man ha chokladmuffins men inte gillar kaffe, skippa kaffepulvret. Samma sak med blåbären, absolut inget måste, jag tycker bara att det är gott med en liten blåbärstouch tillsammans med choklad, men gillar man inte det så är det bara att skippa eller byta ut mot andra bär!


    Innan micron (kladdiga och goda, haha någon åt av smeten...)


 
 
Ingen bild

Julia

5 augusti 2012 11:16

Kan du inte skriva ut vad du toppar de med? :)

Sofie

5 augusti 2012 21:46

Som det står i inlägget är de toppade med kesella som blandats med mandelsmör och sedan yttligare en klick mandelsmör :) Mängden har jag dock ingen aning om, blandade ihop det på måfå!

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

5 augusti 2012 13:13

Sparat! Kul att bara micra dom!

http://bakasockerfritt.blogg.se

 
Ingen bild

Sandra

22 augusti 2012 02:09

Testade att göra dessa men med ett pajtäcke av smulpajen som du la ut ett recept av nyligen ( nyttig blåbärspaj....). Stekte smulpajen med olja och med agaven, och så bytte jag ut kakaon mot carob och använde mycket mer blåbär. Blev asnice med vaniljkesella & strödde över lite av den överblivna smulpajen bredvid :)
Går säkert att göra bättre med kardemumma eller nåt eller kanske göra det hela i ugnen om man inte orkar steka.

Hursomhelst var det ett riktigt kul mjölfritt muffinsrecept som jag aldrig provat innan jag läste detta :)

Sofie

22 augusti 2012 16:48

Kul att du tyckte om det och rolig idé med ett pajtäcke på :)

 
Ingen bild

Angelina

23 mars 2013 17:49

Vilket superfint recept!
Vet du om det blir bra om man skippa bananen? eller har du tips på vad man kan ersätta den med? :D kan inte äta banan tyvärr :(

Sofie

24 mars 2013 20:53

Jag tror faktiskt man måste ha banan. Det bidrar med största delen sötma till receptet och även en del konsistens :)

 
Annie

Annie

8 juni 2013 17:47

Provade att göra dessa cupcakes. Hade en annan topping bara med turkisk yoghurt och kakao. Det blev jättegott och nyttigt ;-)
Är ett stort fan av din blogg, kollar in med jämna mellanrum ;-)
Gillar dina recept ;-)Jätte bra med nyttigare cupcakes ;-)

http://cupcakes-ochannat.bloggplatsen.se

Sofie

9 juni 2013 11:49

Kul att du gillar mina recept :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards