Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 24 juli 2012

Recept: Hälsosamma frukost (mellanmål/fika) cupcakes med smak av äpple/kanel

Av Sofie - 24 juli 2012 11:52


 


Har ni hunnit testa min Jordgubb/Basilika/Persika/Vanilj cupcake än? Idag gjorde jag iallfall en ny variant av den, med smak av äpple/kanel. Även dessa blev underbart goda. Förutom att ändra smaksättningen ändrade jag lite i grundreceptet också efter att jag läst Emmas tolkning på mitt första recept. Mer gryn, söta med banan och två st mindre istället för en. Jag funderar på om man kan öka grynen ännu mer till 1 dl utan att behöva ha mer vätska så att det blir ännu mer mättande och man slipper äta något mer till (fast det kanske det bara är matvraket jag som behöver göra det haha), men annars kanske man kan ha i 1 äggvita extra med 1 dl gryn. Ja det blir att testa nästa gång. Här kommer dagens recept:


Hälsosamma frukost cupcake i micron med äpple/kanel (2 st, 1 portion)


3/4 dl fiberhavregryn (eller vanliga)

1 ägg

1 skvätt mjölk

1/2 mosad banan

1/2 rivet äpple

1 tsk kanel

1 krm vaniljpulver


turkisk yoghurt

kanel

resten av det rivna äpplet

ev. gojibär (hade jag mest för utseendets skull)


1. Blanda ihop havregryn, ägg, mjölk, banan, äpple, kanel och vaniljpulver. Lägg i två kaffemuggar.

2. "Grädda" i micron så att de stelnar på full effekt i ca 2 min. Ev. vänd på dem och grädda även undersidan ca 30 sek extra så att den också stelnar helt.

3. Toppa med turkisk yoghurt, kanel, rivet äpple och ev. gojibär!


Ni måste testa dessa eller min andra variant :D


 

 
 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

24 juli 2012 16:15

Viket spännande recept! Gillar att de är hälsosamma!

http://bakasockerfritt.blogg.se

 
Ingen bild

Emma

25 juli 2012 17:38

Jag gjorde dessa idag och hade i en hel drös med halvtinade hallon som smaksättning. Jag hade egentligen inte några höga förväntningar på det här receptet, tyckte det lät sådär för att vara ärlig, men det blev faktiskt sjukt gott! Den ena blev lite ful, i och för sig, men vad gör det? Jag åt dem med lite kvarg och müsli som topping och blev jättemätt så för mig behöver jag nog inget mer till eller den extra äggvitan/havregrynen. (Om det inte är en efter-morgontränings-frukost för då kan jag nog behöva ladda på med mer). Tack för ännu ett jättebra recept!!

Sofie

25 juli 2012 22:23

Kul att du tyckte dem var goda :)

 
Fanny

Fanny

1 augusti 2012 11:32

Åååh testa dessa idag!!! Dom var så otroligt goda, verkligen! Det blev två stycken och jag blev verkligen helt mätt! Kändes lite lyxigt med något så gott och ändå nyttigt till frukost!
Tack för tipset :)

http://www.fannyholmertz.myshowroom.se

Sofie

2 augusti 2012 15:03

Kul att du tyckte om dem :)

 
Ingen bild

Carina

10 augusti 2012 13:32

Jag tog mig friheten att näringsberäkna dessa muffins då jag läser till kostrådgivare. Jag gjorde näringsberäkning både av dessa och av choklad/kaffe-varianten. Som du skriver så blir det kalorimässigt lite för lite energi i dessa ovan med bara ett ägg och lite 3/4 dl gryn. Däremot är sammansättningen, dvs fördelningen mellan kolhydrater, fetter och proteiner optimal enligt svenska näringsrekommendationer. Man får även i sig ca 10 av de rekommenderade dagliga 25-30 grammen kostfibrer.
Choklad/kaffe-varianten innehåller lagom med energi som frukost för en ganska aktiv ung tjej förutsatt att man äter alla själv. Jag har då räknat med 1 dl kesella lätt som topping + jordnötssmör då mandelsmör inte fanns i mitt program. Här är andelen kolhydrater något lägre men om man t ex dricker ett glas mjölk eller juice till, eller äter 1/2-1 frukt, så blir det bättre balans. Allt beroende på hur man själv trivs med att äta förståss!
I dessa beräkningar har jag uppskattat mängden topping utefter bilderna, så det blir ju inte exakt, men det var intressant att görat i alla fall! För övrigt ska jag testa 2 olika varianter senare idag. Håller de sig några timmar eller är de godast nygjorda?
Tack för den trevliga bloggen och fina bilder. Jag provar ett och annat recept emellanåt (mest "mat"recept/middag) och det blir oftast bra!

Sofie

10 augusti 2012 15:29

Vad kul och tack för din fina kommentar, jag kan inte riktigt det här med hur man näringsberäknar! Jag måste fråga, hur är kostrådgivarutbildningen? :)
Angående muffinsen och deras hållbarhet vet jag inte riktigt, alla har direkt åkt ner i magen till frukost. Jag skulle gissa att de håller många timmar men är godast nygjorda :D

 
Ingen bild

Carina

11 augusti 2012 13:55

Näringsberäkningar är egentligen inget man behöver bry sig om så länge man äter varierat och har hyfsad koll på vad man kan och bör äta ofta och vad som är mer "festmat". Men det är roligt om man är lite "kostnörd"!=) Utbildningen är jätteintressant och lärorik. Det finns många olika att välja på, precis som med t ex PT-utbildningar. Jag läser en distansutbildning för att få ihop det med heltidsjobb.
Jag provade choklad/kaffe-muffinsen igår. Sambon tyckte att de var alldeles för "nyttiga" och osöta men jag tyckte de var helt ok. Sparade en till idag och den var minst lika god (godare tror jag nästan!) fast den stått övergiven på diskbänken hela natten. Inte ens inplastad och ändå inte torr. Så det blir nog fler gånger. Praktiskt att ta med sig som mellanmål på språng!

 
Ingen bild

frida

1 januari 2013 18:08

testade detta idag! nomnom!!

Sofie

1 januari 2013 21:24

Kul att du tyckte om det :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards