Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 13 juli 2012

Grilltips?

Av Sofie - 13 juli 2012 16:00


 


Med lägenhet i stan och inget eget landställe blir det extremt sällan grillning för mig och min familj. Visst har vi gjort det ett antal gånger, men vi är långt ifrån experter.


Men nu imorgon kör vi upp till Bohuslän där vi hyrt ett hus i 2 veckor (som har grill). Därför tänkte vi passa på att grilla en massa.


Så nu är min stora fråga till er. Kan ni dela med er av grilltips och era bästa grillrecept? Då skulle jag och min familj bli jätteglada! :D


På bilden ovan ser ni grillad halloumi, paprika och squash (från en av de enstaka gångerna vi grillade förra året), det var jättegott. Vilka fler grönsaker passar att grilla? Går det med alla eller? Och jag har hört att det ska vara jättegott att göra fiskpaket, dvs fisk med grönsaker/kryddor och ev. potatis i aluminiumfolie. Hur gör man det (tid på grillen osv)? Kanske någon som har ett bra recept?


Kött och färsbiffar är väl också alltid gott och inte så svårt att göra. Men någon kanske har ett recept på en god marinad till köttet?


Och efterrätter/kvällsmål? Jag tror att jag har läst någonstans om något recept då man hade frukt i aluminiumpaket med en klick kesella och någon krydda. Någon som har något liknande recept? Annars kan man ju alltid göra hajkbananer, dvs bananer med (mörk) choklad i!


Som ni märker kan jag i stort sett ingenting om vad man kan grilla. Men jag antar att många av er läsare är vana "grillare" så jag vore jätteglad om ni kunde bomba mig med tips, det behöver inte alls vara många eller avancerat (snarare tvärtom, lätta)!


   Hajkbanan med nötter i

 
 
Ingen bild

Sofia

13 juli 2012 17:14

Det är jättegott med grillade tomater (i folie) som äts med basilika. Majskolvar tror jag också är gott att grilla, men har aldrig gjort det själv. Morötter, svamp, lök och sötpotatis är också gott och enkelt:)

Sofie

13 juli 2012 17:41

Tomat ska jag testa och kanske det andra också :)

 
Sally

Sally

13 juli 2012 17:30

ÄLSKAR ATT GRILLA :D Du kan grilla massa gott och nyttigt. Förutom kött, kan du göra fiskpaket. Precis som man gör i ugn, fast lägg dem på grillen istället. Grilla massa grönsaker, squash, paprika, salladslök (måste du prova) Gör paket av folie och ha i lätt kokt potatis, örtkryddor och lite smör. Grilla surdegsbröd och gör egna burgare. Grillad nektarin brukar vara klassiker som efterrätt, även grillad sockerkaka med varma hallon. Purjolök är gott att grilla. Gjorde en gång paket av purjolök fyllda med lammfile och morotstrimlor, det var riktigt gott. Grillad kyckling och fläskfile är annars mina favoritkött på grillen. Majskolv är också gott att grilla. Och grillad färsk broccoli.

Haha märks det att jag inte fått grillad mat på över en månad :P Längtar hem till grillen, bästa med sommarn ju!

http://www.skippanudlarna.com

Sofie

13 juli 2012 17:44

Tack för alla grymma tips :) Ja du har varit där nere i Milano ett tag va? Så du längtar säkert hem till den svenska maten kan jag gissa ;)

 
Rebecca ute på segelbåten

Rebecca ute på segelbåten

13 juli 2012 17:55

Vi brukar grilla nästan varje kväll när vi är ute med båten som nu. Något som är gott istället för korvbröd är att göra eget pinnbröd. Har inget exakt recept men man blandar vetemjöl, vatten, lite salt, bakpulver och lite smör. Något annat vi grillar ofta är majskolvar, champinjoner

http://denksam.wordpress.com

 
Ingen bild

Alexis

13 juli 2012 18:01

Att trä marinerade champinjoner på grillspett och grilla är supergott! Sen vad det gäller fiskpaket brukar jag ta laxfileer, krydda med örtsalt, peppar, färska kryddor (basilika, oregano, timjan, persilja etc), skivad vitlök och lite pressad citron. Det är gott att slänga på lite tomat också och sen grilla i foliepaket tills fisken är klar (tror typ.. kanske 10minuter?).

Sofie

13 juli 2012 18:29

Åh det låter perfekt, min familj är en fiskfamilj så detta kommer vi nog älska :D

 
Rebecca ute på segelbåten

Rebecca ute på segelbåten

13 juli 2012 18:02

Vi brukar grilla nästan varje kväll när vi är ute med segelbåten som vi är nu. Favoriter är pinnbröd som är hemgjort korvbröd, majskolvar, hela champinjoner, halloumi, zucchini, sparris. Till efterrätt grillade persikahalvor och mango med en klick kesella smaksatt m exempelvis vanilj eller hallon :D något annat gott men mindre nyttigt är marshmallows :)
Ha det så mysigt på västkusten och hoppas du gillar något av mina tips!

http://denksam.wordpress.com

Sofie

13 juli 2012 18:30

Tack för tipsen, särskilt det där med persika gillar jag då det är min favoritfrukt :D

 
Ingen bild

Louise

13 juli 2012 18:43

Grillat är det bästa som finns!
Grillad lök är fantastiskt gott, antingen i klyftor på spett tills de fått färg, eller hel i folie direkt på glöden i sisodär 20 min. Majskolvar, champinjoner och vitlösklyftor gör sig också riktigt bra på grillen. Prova gärna att bacon-linda några grönsaker.
Personligen tycker jag grillade bananer är godare utan choklad i, men gärna lite chokladsås på om den serveras med vaniljglass.
Tror allt kött blir gott grillat, men fläskfilé är riktigt gott och svårt att misslyckas med, grilla den hel, blir saftigare då än om den grillas i skivor.

Sofie

13 juli 2012 19:23

Tack för tipsen :)

 
Ingen bild

Emmsan

13 juli 2012 21:33

Kycklingfilèer är väldigt gott och även att ha grillad kyckling i hamburgare (ist för köttet) och att man steker på brödet och sedan har lite fresha saker i som t ex grönsaker och keso. Och som jag vet du har gjort tidigare, grilla banan med choklad. LOVE.

Här finns en massa tips på grill recept! :D
http://www.ica.se/grill

Sofie

13 juli 2012 23:32

Åh på Ica fanns det ju en massa bra tips, tack så mycket :)

 
Ingen bild

Vilma

14 juli 2012 00:25

Det godaste tillbehöret eller förrättena är given. Det är dadlar inlindade i bacon. Lägg på grillen en stund tills o sen e de klart;)

Sofie

14 juli 2012 10:44

Låter sådär om jag ska vara ärlig, men vi kanske testar det, jag har fått så många tips bara att testa... :)

 
Hanna-chan

Hanna-chan

14 juli 2012 09:03

Om ni har smaksatt kött (typ väldigt smakat marinerat eller så) tycker jag det är godast om man har ganska enkla "tillbehör", som bar vanlig kokt färskpotatis, en kall sås (t.e.x. tzatziki) och någon blandsallad eller grillad grönsak.

Prova lägga förkokt majskolvar på grillen, de får fin yta på 3 - 5 minuter om det är bra glöd! :)

http://klockanhalvtre.blogg.se

Sofie

14 juli 2012 10:45

Gott :)

 
Ingen bild

Louise

14 juli 2012 13:30

Åh älskar att grilla :D och man kan grilla i stort sett vad som helst. Kött, kyckling, hemmagjorda hamburgare (med grillat bröd), fisk.. Det är jättegott att grilla kött samt skivad bakpotatis som man också grillar och till det har man en mango/avokadosalsa och en god sås. Fiskspett eller kycklingfilé med en somrig sallad är också super gott :) Majskolvar, halloumiost, grönsaker går också bra att grilla!

Vi brukar också göra egna köttfärsjärpar som vi grillar och till det har vi pitabröd och massa goda grönsaker och tzatsiki. Otroligt gott! :D

När det kommer till efterrätter så brukar min mormor grilla sockerkaka men det har jag inte provat så har ingenaning om det är gott. Annars kan man göra hajkbanan och fruktspett som man grillar och har glass/yoghurt till.

Sofie

14 juli 2012 17:01

Bra tips! :)

 
Ingen bild

Malin

14 juli 2012 13:32

Grillspett - så simpelt men gott! Korv med hög kötthalt, gärna chorizo eller liknande. Nöt eller fläskkött. Sedan spett med champinjoner, paprika, squash, lök och zuccini. Till detta (och till alla kötträtter) är det galet gott med en egen aioli med beanaisesmak. Jag brukar göra den på två äggulor, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 tsk dijonsenap som blandas. Tillsätt sedan 1,5-2dl rapsolja, först droppvis och sedan rinnandes. Smaksätt med salt, cayennepeppar, dragon och vitvinsvinäger efter smak. Kom ihåg att alla ingredienser måste vara rumstempererade.

Älskar även att göra fiskpaket som redan nämnts. En variant vi provade för ett tag sedan var att lägga smaksatt philadelphiaost på laxen (i osten rörde vi även ner soltorkade tomater och färsk basilika) - supergott, även om vi mest grillar naturella laxfiléer i olika paket. Goda röror till lax tycker jag är fetaost med kesella, dragon, salt och peppar eller en hemmagjord limeaioli.

Vill även tipsa om en väldigt god ljummen/kall potatissallad gjord på färsk potatis, rödlök och franska örter (påse man hittar i affären) tillsammans med olivolja. Passar jättebra ihop med dessa grillade kycklingfiléer som marinerats i 1 kruka färsk timjan (nedklippt), 2 msk soja, 0,5 dl rapsolja, skal av en lime och saft av denna, 1-2 krossade vitlökar, salt och peppar. Låt ligga minst en timme. Detta är för 4 portioner.

Hoppas du gillar något av tipsen :)

Sofie

14 juli 2012 17:06

Tack för tipsen :)

 
Sarah

Sarah

14 juli 2012 16:50

Testa att grilla rödlök i bitar, jättegott! Och minimorötter marinerade i olivolja, salt, peppar och timjan, det är riktigt gott! Min favorit är grillad kalkonfilé, saftigt och gott. Grillade svamp är gott!!
Marinad är ganska enkelt, gör en bas på olivolja/rapsolja, salt och peppar. Sen kan man blanda i soja, chili, ingefära, apelsinskal, timjan, rosmarin, basilika ja precis vad man gillar! :)

http://finefoods.tumblr.com

Sofie

14 juli 2012 17:02

Ja kalkon är ju jättegott :) men jag vet inte riktigt om de har det i den affären vi kommer att handla i...

 
Ingen bild

Ylva

14 juli 2012 18:49

Jag pratade igår med en kille som hade ätit grillade räkor, marinerade tror jag (chili?), på spett och var helt frälst. Dock var det tigerräkor, men det satte ändå igång en hel del tankar hos mig... Experiment, hehehe.

Sofie

14 juli 2012 20:07

Ja grillade räkor låter ju gott, men det måste nog vara tigerräkor för annars blir de väl för små? Dock är ju tigerräkor något av det sämsta som man kan äta om man ska tänka på miljön...

 
Ingen bild

Ylva

14 juli 2012 18:58

Och förresten, jordgubbar lär du nog hitta på något med. Finns det något motsvarande Degistive-kex att kombinera med Kesella är det ju jätteenkelt.
Och frukt som fruktspett i allmänhet borde ju fungera. Ananas. Gröp ur ett äpple (skala kanske? Folie? Jag vet inte) och fyll med något gott.

Annars är kalla efterrätter inte fel efter en grill-middag, enligt mig. Gör egen glass. Varm frukt kan man ju ha till. Grillat skivat äpple + kanel.

Återkommer om något mer spontant skulle dyka upp i mitt huvud.

Sofie

14 juli 2012 20:07

Tack, gör det! :)

 
Ingen bild

fanny

14 juli 2012 21:05

jag grillar heller nästan aldrig men såg någonstans att man kan grilla avokado. man bara delar och kärnar ur dem, penslar på lite olja och citron och lägger på med skalet uppåt och själva avokadon på grillen. har aldrig testat men det låter gott, tänkte faktiskt på din blogg när jag såg receptet låter som det kan passa dig haha ;)

Sofie

14 juli 2012 21:12

Ja jag älskar avokado, så det måste jag pröva :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards