Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 20 juni 2012

Recept: Krämig hälsosam snabb kladdkaka

Av Sofie - 20 juni 2012 10:13


 


Jag testar och jag testar, recept efter recept, och kommer samtidigt på egna. Oftast blir det väldigt gott, och det brukar jag ju skriva, även fast att det kan bli tjatigt i längden (men är det gott så är det). Men med att jag gör det så är det svårare för er att veta vilka recept som har det där extra som man bara måste pröva. Detta är ett sådannt recept. Det är direkt tagen från denna blogg. Smakar identiskt till kladdkaka, eller det är kladdkaka. Man har bara bytt ut några ingredienser och så går det superfort eftersom den tillagas i micron. Jag älskade den, och den kommer att tillagas i mitt kök många gånger framöver! Och även bjudas på :) Ni som prövade kladdkakan/chokladkakan jag la upp recept på för några månader sedan, den här slår den gamla med hästlängder:


Krämig hälsosam snabb kladdkaka (1 person)


2 msk kakao

3 msk mandelmjöl (eller annat mjöl)

1/2 tsk kaffepulver

en pyttenypa salt (mindre än 1 krm, går kanske att skippa?)

1/4 tsk bakpulver

lite vaniljpulver (ca 1 krm)

1-2 msk valfri sötning (jag hade 1 msk sweet freedom, vilket är som ungefär som honung, så använd det t.ex., grundreceptet använde 2 msk stevia strö)

1 msk smält kokosolja (går kanske att byta ut mot smör? fast jag är inte säker på det)

3 msk mjölk


1. Blanda alla torra ingredienser noga i en skål. Rör sedan i resten.

2. Ställ i i micron och kör på högsta effekt i 1 minut.

3. Ät direkt som den är, jag hade en klick kesella+vaniljpulver och hallon!


Jag åt detta som kvällsmellis igår. Passar ju perfekt som efterrätt eller mellis också. Och om man gillar kaka på morgonen, varför inte som en del av frukosten? Det är ju inte dåliga saker i direkt!


     


Ni lovar att pröva va?  

 
 
Ingen bild

Sara

20 juni 2012 12:06

Jag måste tipsa dig om en jättegod och snabb grej. Du tar en banan och delar den på mitten två gången så att det blir fjärdedelar. Sedan steker du det i smör och häller på massa kanel och sen vänder och låter stela lite till så att de blir mjuka och får en fin färg. Detta serverar du med antingen en klick vispad grädde eller vaniljglass. Det går säkert bra med typ kesella eller liknande också :) bananen kan bytas ut mot äpple, päron eller vilken frukt du vill, men jag tycker banan är godast! :D du måste prova om du inte redan gjort det!

Sofie

20 juni 2012 17:26

Detta har jag testat både med banan och äpple, supergott :D

 
Sally

Sally

20 juni 2012 12:15

Låt spännande! Ska pröva hemma fast med andra smaker, gillar inte choklad!

http://Www.skippanudlarna.com

 
josefines.se

josefines.se

20 juni 2012 17:39

VA gott!!! :D
Var kan man köpa kokosolja ? :D

http://josefines.se

Sofie

20 juni 2012 17:43

Finns i välsorterade mataffärer, men jag köpte min i en hälsokostaffär. Annars kan man beställa hem på nätet. Kostar en del, men värt det, ska tydligen finnas en massa saker man kan göra med det :D

 
Annie

Annie

20 juni 2012 22:28

Denna låter också super., såg receptet igår från mobilen men så svårt att kommentera då :-)

Bor man i Stockholm har gryningens hälsokost egengjord kokosolja till ett grymt pris!

http://liveitloveit.shapemeup.se

 
Ingen bild

CA

25 juni 2012 16:38

mmmm gottti!

 
http://devalie.blogg.se/

http://devalie.blogg.se/

29 juni 2012 17:19

Ska absolut testa denna då jag är svag för kladdkaka. Kan vara bra med ett nyttigare alternativ.

http://devalie.blogg.se/

http://devalie.blogg.se

 
Ingen bild

Mia

30 juni 2012 17:42

Kan man "grädda" den i ugnen istället för mikron? :)

Sofie

30 juni 2012 21:30

Jag har inte testat så jag vet inte. Det kanske går, men kanske är grejen för att det ska bli kladdigt att det ska vara väldigt hög effekt och kort tid. Men jag vet inte!

Det skadar ju inte att testa :)

 
Ingen bild

Malin

29 juli 2012 07:36

Vet du ungefär hur många kalorier det är i en kaka?

Sofie

29 juli 2012 22:06

Nej jag räknar inte kalorier. Men kalorifri är den inte, bara kokosoljan i sig är ganska kaloririk men nyttig :D

 
Ingen bild

Linn

18 augusti 2012 23:34

Jag har gjort den här flera gånger nu och tycker den är supergod! Testade även att blanda i lite hackade nötter i smeten och det blev jättegott, tack för ett bra recept! :D

 
Ingen bild

Cia

29 augusti 2012 10:39

Malin - jag räknade på denna och jämförde med "vanlig" kladdkaka. Sett endast till kalorierna så kan du lika gärna äta vanlig kladdkaka. Däremot innehåller denna mindre socker och lite mer vitaminer och mineraler tack vare mandelmjölet, och kokosfett är en hälsosammare typ av mättat fett än vad som finns i vanligt smör/margarin. Men om du liksom jag tycker att kladdkaka ändå är något man bara äter ibland som lite extra gott så kan du helt enkelt bara välja den variant du tycker är godast!
Sofie - hoppas du inte tar illa upp av kommentaren. Jag vet att du bara tycker att det är roligt att testa olika recept och produkter - fortsätt så!

Sofie

30 augusti 2012 18:53

Nejdå, det är lite kul att höra ändå :)

 
Ingen bild

anna

30 augusti 2012 22:14

Cia - antalet kalorier ar inte sa viktigt tycker jag. Jag tror den stora halsovinsten ar att skippa socker, vitt mjol och att man anvander kokosolja istallet for smor. Detta gor att kakan ar nagot man faktiskt kan ata varje dag forutsatt att man bara ater en kaka. Sjalv tycker jag att det ar lattare att halla sig till sma mangder nar socker ej ar iblandat. :) Alskar denna kaka!! Sofie, har du testat med kokosmjol istallet for mandelmjol? Kanske vore gott..?

Sofie

31 augusti 2012 08:02

Nej det har jag inte men det borde nog fungera bra :D

 
Ingen bild

Caroline

7 oktober 2013 00:10

Tack för godaste kvällsfikan på länge! Mycket skeptisk till hälsosamma kladdkakor sedan tidigare misslyckanden, men detta var verkligen grymt gott!

Sofie

8 oktober 2013 20:38

Kul att du tyckte om den :D

 
Saga

Saga

11 februari 2014 19:38

Herregud. SÅ SJUKT GOOOTT!! Jag ändrade lite eftersom att jag inte har mandelmjöl och tog liiiite mindre än 1 msk kokosmjöl och lite mindre än 4 msk mjölk. Skippade kaffepulvret och även vaniljpulvret men shit så gott det blev :D

Tänker absolut göra det här receptet fler gånger(kanske imorgon? hehe). Och det smakar verkligen, verkligen, VERKLIGEN som vanlig kladdkaka så alla borde verkligen prova.

Ni kommer ångra det annars <3

http://madebysaga.blogg.se

Sofie

12 februari 2014 19:19

Kul att du tyckte om den, den är verkligen gudomligt gooood :D

 
Jennifer

Jennifer

30 april 2014 20:09

Testade denna igår och är helt förälskad! Smakar ju precis som vanlig kladdkaka, om inte ännu godare! ^^

Jag skulle gärna lägga upp receptet på min egna blogg, men jag fick inte till någon bra bild för det blev så fult haha. Så jag undrar om det är ok om jag lånar en bild från dig? Självklart skriver jag att jag lånat bilden och länkar till din blogg, men jag bara undrar innan jag bara tar bilden hehe :)
Ser att inlägget är gammalt men jag hoppas det inte gör något... Tack för en mycket inspirerande blogg förresten! Kram

http://jjennaa.blogg.se

Sofie

1 maj 2014 11:13

Tack vad kul att du tycker om den :) Självklart får du det om du länkar till min blogg! kram

 
Ingen bild

Agnes

11 maj 2014 20:20

Jag har inget mandelmjöl så jag tog 2 msk kokosflingor + 1 msk vetemjöl (Inte så nyttigt men men, ingen stress) Honungen var slut så jag använde 4 suketter istället, som fick smälta i mjölken som jag värmde lite först i mikron. Hade typ 1 msk kakao, hade blivit lite starkt annars. Tack för ett bra recept!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards