Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 14 juni 2012

Ännu mer nötsmör: Valnötssmör

Av Sofie - 14 juni 2012 16:58


 


Valnötsmör (en burk)


1. "Rosta" 3 dl valnötter på en bakplåt i ugnen på 200 grader i ca 5 min, kolla noga så att de inte bränns (mina blev på gränsen till brända då jag gick in i ett annat rum och inte kollade). Låt svalna något.

2. Mixa tillsammans med 1-2 tsk havssalt (börja med 1 och smaka sedan av om du vill ha mer) tills det blir en krämig massa, tar olika lång tid beroende på mixer. Om det går riktigt segt kan man hälla i några msk raps- eller kokosolja.

3. Förvara i en burk i kylskåpet!


Jag kan inte få nog av nötsmör. Det är så gott, och mitt senaste (cashew/paranötssmör) tog slut för över en vecka sedan och jag har inte hunnit göra mer. Och idag till mellis var jag verkligen sugen på det. Så jag testade att göra på valnötter. Och det blev såklart gott som alla andra nötsmör, dock blev jag lite besviken för jag trodde att det skulle smaka mer valnötter som t.ex mandelsmöret smakade mandel. Nästa gång blir det nog att testa pekannötsmör (min favoritnöt) och sedan har jag en ide om att blanda i kakao och kaffe i mandelsmör, det borde väl bli gott? Som nutella!


Dagens mellanmål då som innehöll helt nygjort (varmt) nötsmör:

 

En rejäl klick keso blandat med en liten klick turkisk yoghurt (kesellan var slut...) med valnötssmör, egentorkade äpplebitar och gojibär. Sedan blev det några färska äpplebitar doppade i smöret också, det är 100 gånger godare än godis.


Har ni gjort nötsmör? Vad tycker ni?


Precis som jag har skrivit innan är det bara att rosta valfria nötter (eller man kan skippa att rosta också om man är lat, men då kommer inte smaken lika mycket fram) och mixa med någon tsk havssalt, klart!


Ni kanske har hört att nötsmör inte är det nyttigaste? Jo det är det sålänge man gör sitt eget utan tillsatser (eller köper färdigt utan tillsatser). Kaloririkt är det ja. Men bara man inte trycker i sig 1 dl på samma gång är det igen fara. Man känner att det är väldigt mättande när man äter, så man tar inte så mycket. Och det är fullt av bra fetter och antioxidanter, en del protein och olika mineraler och vitaminer (lite olika beroende på vilka nötter du använder), så detta är rena supermaten. Och det innehåller inte en massa snabba kolhydrater som kan ge världens blodsockerkurva som t.ex lösgodis, därför är detta ett mycket bättre lördagsgodis tillsammans med t.ex äppleklyftor även fast att det är energirikt. Och dessutom är det mycket godare (och jag vet alla tycker inte det, men jag gör det) :D

 
 
e

e

14 juni 2012 19:15

jag har testat göra "nutella" på hasselnötter, kaffe, kakao och lite mjölk för konsistensens skull, blev gott!

http://truthbetoold.blogg.se

Sofie

14 juni 2012 22:25

Det ska jag testa :)

 
Sara

Sara

14 juni 2012 19:54

Åh nu blev jag sugen på att testa mandelsmör :))))

http://misssteinholtz.blogg.se

Sofie

14 juni 2012 22:23

Gör det, det har blivit godast av alla jag gjort :)

 
Sarah

Sarah

14 juni 2012 20:24

Idag till mellis åt jag äpplebitar doppade i jordnötssmör, så mums!
Skulle man inte kunna göra "nutella" genom att göra hasselnötssmör, och sedan blanda i kakao mm?

http://finefoods.tumblr.com

Sofie

14 juni 2012 22:22

Åh vad gott, jo det borde man kunna göra med hasselnötter, dock är jag inte jätteförtjust i hasselnötter så jag gör hellre på några andra nötter men hasselnötter kanske är gott om man gör smör på det? :)

 
Ingen bild

nina

26 november 2012 20:23

Hej, jag undrar vad du använder dig av för slags mixer när du mixar nötsmören. Vanlig mixer eller matbredare?

Sofie

26 november 2012 21:36

Matberedare :) Behövs annars vara en väldigt stark mixer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards