Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 11 maj 2012

Chokladkräm att ha som pålägg, som det är eller göra chokladbollar på

Av Sofie - 11 maj 2012 17:14


 


Hemma efter en dag i skolan med konditionsmaxtest sista timmen på idrotten behövde jag snabbt få i mig något innan jag skulle iväg på en grej på eftermiddagen. Till mellis efter skolan brukar jag vilja ha något proteinrikt och någon frukt eller liknande till beroende på om jag ska träna eller inte. Idag när jag kom hem var kylskåpet väldigt tomt, och några ägg, kesella eller keso fanns det inget spår av. Så jag fick för mig att istället börja mixa en förpackning med kikärter. Och sedan började jag blanda i en massa saker som jag var sugen på. Men resultatet blev faktiskt väldigt bra. En krämig chokladröra med lite kaffesmak, blev lite som chokladbollsmet. Ibland blir det faktist bäst när man inte vet riktigt vad man gör och samtidigt har tidsbrist!


Chokladkräm (1 liten burk)


1 förpackning kikärter (380 g)

1 msk kakao

1/2 banan

1/2 dl kokosflingor

1 1/2 msk mandelsmör (kan säkert bytas mot jordnötssmör)

1 tsk kaffepulver


1. Bara att mixa allt. Och förvara sedan i en burk i kylskåpet, håller några dagar (kanske en vecka?).


Nu hade jag bråttom och tog en stooor klick med varma hallon, en skvätt naturell yoghurt och pumpakärnor. Supergott, typ efterrättskänsla på det hela! Resten sparade jag och la in i en burk kylskåpet. Jag tänkte ha det som pålägg (på riskaka, bröd, knäckebröd). Ett lite nyttigare nutella alltså :) Senare när jag väl var hemma igen, tog jag en del av "degen" som var kvar och rullade till bollar och ställde i kylskåpet. Blir ju typ som chokladbollar ju, det får bli gottis till ikväll!


Så denna smet kan användas till mycket. Som krämigt mellanmål/kvällsmål eller frukost (med kanske något till). Som nyttigare efterrätt med exempelvis varma bär och grädde/vaniljkesella. Som pålägg. Som hemmagjorda godisbollar/chokladbollar. Bara att använda fantasin. Jag älskar när jag kommer på nya saker som både är goda och nyttiga. Så detta tycker jag att ni ska testa :D


   

Som jag åt det till mellis!


      En del av degen i bollform:

 

Är säkert supergott att rulla dessa i mörk choklad, kakaonibs eller kokosflingor!


Brukar ni också göra era egna nyttigare gottisvarianter? Jag själv tycker det är så kul att exprimentera fram nya goda saker utan att använda mjöl och socker! Det är en liten utmaning men det är det som är det roliga :)


 
 
Ingen bild

Penny

11 maj 2012 18:51

Detta måste jag testa! Jag brukar göra chokladbollar på daddlar, dom blir faktiskt väldigt goda även om det låter äckligt :)

Sofie

11 maj 2012 18:52

Ja jag har gjort chokladbollar på dadlar tidigare, och det blev också gott :)

 
sara

sara

11 maj 2012 20:15

det lät inspirerande gott! får nog testa :)

http://misssteinholtz.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards