Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 4 maj 2012

Hemmagjort mandelsmör!

Av Sofie - 4 maj 2012 07:48

     

 


Den senaste tiden har ni sett ganska mycket jordnötssmör i olika saker här på bloggen. Det jag använder är köpt, men man kan ju göra eget nötsmör hur enkelt som helst, gott och det blir billigare. Igår fick jag ett ryck och gjorde mitt eget mandelsmör. Var verkligen superenkelt, och blev alldeles krämigt och gott. Recept här:


Mandelsmör (en burk)


2,5 dl naturella mandlar

2 msk rapsolja

1/2-1 tsk havssalt

några droppar honung om man vill ha lite sötare smak


1. Mixa nötterna i matberedare till ett fint mjöl. Lägg i rapsolja och 1/2 tsk havssalt. Mixa tills det har blivit ett krämigt smör. Det tar några minuter.

2. Smaka av. Tillsätt mer salt om ni vill ha saltare, och lite honung för sötare smak.

3. Lägg in en burk med lock förvara i kylskåpet!


Testa att byta ut mandlarna mot andra nötter, mina nästa projekt är att göra cashewsmör och pekansmör! :D


Använde mig även av mandelsmöret till dagens frukost:

 

Jag blandade i en stor klick i min gröt, tyvärr misslyckades detta då man knappast kände av smaken, men jag toppade min gröt med yttligare en klick (och det smakade)


Gröten är förövrigt vanlig fiberhavregrynsgröt med banankesella (kesella+mosad banan), kiwi, hallon och äpplebitar (och så mandelsmöret förstås)!


   


Har ni testat att göra eget nötsmör någon gång? :)


 
 
camilla

camilla

4 maj 2012 08:45

åå kan tänkt mig att dee en hel del. vaf var de för planering ni gjorde?

Just nu e de ganska lugnt i skolan men nästa vecka blir de tuffare... slutspurt som sagt haha:)

Annars händer inte så mkt jobbar, går i skolan typ:) har skadat benet på nåot sätt så kan inte träna:/ händer ngt kul hos dig?

kraam

http://resanupp.devote.se

 
sara

sara

4 maj 2012 10:44

åh det måste jag testa! hur länge håller det sig sen tro? :)

http://misssteinholtz.blogg.se

Sofie

4 maj 2012 17:27

Ingen aning, det återstår att se :) Men minst 1 vecka tror (och hoppas) jag!

 
Trillingnöten

Trillingnöten

4 maj 2012 15:47

Ännu godare blir det om man rostar mandlarna först i ugnen! :) Mums!

http://trillislifeinprogress.blogspot.com

Sofie

4 maj 2012 17:28

Då ska jag testa det nästa gång :D Tack för tipset!

 
Ingen bild

:D

4 maj 2012 16:58

Ah!! Jag har velat göra eget nötsmör jättelänge!! Men jag har ingen köksmaskin som kan göra det :( Men som tur är finns både jordnöts-mandel-cashew-sesamsmör där jag bor i en affär. De innehåller bara nötter, salt och lite olja vilket är bra :) men inget slår hemmagjort . Pekansmör låter jätteintressant!! Själv hade ja också velat göra pistagesmmör, så salt och gott :)

Sofie

4 maj 2012 17:30

Ja det är liknande jordnötssmöret jag köpt tidigare, men nu vet jag hur jag kan göra det själv :D

 
Ingen bild

s.

22 oktober 2012 15:46

Hej
jag gjorde precis hasselnötssmör men det smakade alldeles för mycket olja. Kan det vara för att jag använde olivolja?

Sofie

24 oktober 2012 07:41

Ja olivolja är en smaksatt olja. Man bör använda en neutral i smaken dvs rapsolja eller kokosolja :D Testa det nästa gång!

 
jannika mamma till bönan och limpan

jannika mamma till bönan och limpan

15 maj 2013 13:22

Hej! Hittade hit av en slump (letade recept på mandelsmör haha) å måste säga att gud vilken inspiration jag får här! kul!!:)

http://jannikassmulor.blogg.se

Sofie

15 maj 2013 14:34

Välkommen hit :D

 
Ingen bild

Madeleine

29 mars 2014 09:43

Ska mandlarna rostas i ugn först, eller kan man mixa dem direkt som de är?

Sofie

30 mars 2014 10:09

Både fungerar, men jag tycker det blir godare om man rostar mandlarna först :)

 
Ingen bild

Helene

8 augusti 2014 08:42

Jag gör eget mandelsmör men använder nästan ingen olja alls, kanske bara några droppar för att få det mindre fett, fungerar jättebra, rostar mandlarna först

Sofie

8 augusti 2014 10:20

Jag har märkt att beroende på vilken mixer man använder så behöver man olika mycket olja :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards