Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 27 april 2012

Ugnbakad gröt igen (med jordgubb och lime)

Av Sofie - 27 april 2012 08:46


   


x Jordgubb och lime ugnsbakad gröt med keso och kakaonibs


Jordgubb och lime ugnsbakad gröt med solrosfrön och kokosflingor (1 portion)


Blanda 1 dl havregryn eller dinkelflingor, 3/4 dl mjölk, 1 krm bakpulver och 1 ägg (detta är grunden) i en bunke. Blanda i saften från 1/2-1 lime, 1 msk kokosflingor och 1 msk solrosfrön. Skiva jordgubbar (ca 6-9 st) och lägg (så att de täcker) botten på en ugnsäker portionsform/skål. Häll över gröten/geggan på jordgubbarna. Sätt in i ugnen ca 17-25 min på 225 g (ytan ska ha stelnat och delvis inuti också).


Jag gillade verligen den där ugnbakade gröten jag gjorde häromdagen. Gjorde en ny variant idag till frukost då jag ändå hade överflöd med tid. Denna gång med jordgubb och limesmak. Jag blandade även i kokosflingor och solrosfrön för lite mer smaker och konsistenser i. Även denna variant blev väldigt god. Dock behövde jag ha i den i ugnen ett tag till då det blev mer vätska pga av limesaften. Jag funderar på om jag hade minskat mängden mjölk till 1/2 dl, då kanske jag hade kunnat ha i den lika lång tid som den förra varianten. Jag får testa det nästa gång!


   


Idag har jag sovmorgon då nationella proven i engelska inte börjar förrän strax innan kl. 10. Jag som har lagt mig lite väl sent den här veckan tyckte att detta var underbart att få komma ikapp med lite sömn. Men självklart vaknar jag inte mycket senare än vanligt idag av mig själv, och dessutom har jag legat och vridit på mig hela natten. Jag som alltid brukar sova som en stock från att jag lägger huvudet på kudden och sedan hoppar jag nästan ur sängen när klockan ringer.


Men ni kanske inte är så intresserade över att höra hur jag sover ;) Ha en fin fredag, och tänk: efter denna dag har vi 4 dagars helg :D


 
 
camilla

camilla

27 april 2012 10:28

ugnsbakad gröt lät väldigt spännande:D

Lycka till med provet idag:D skönt med sommarlov snart då hihi:)

åå alla säger att den är så bra men har faktiskt varken läst böckerna eller sett filmen:P men funderar på o göra det:D måste få tid bara haha!

vad skoj o åka till de landstället:D vad ska ni göra för skoj?:D
min helg blir lugn med tanke på att jag ska jobba idag, imorn, sön o mån kväll så :) lite träning eventuellt:D
men har haft de så intensivt ett par veckor nu med plugg, jobb osv så de ska bara bli skönt:D

kraam:D

http://resanupp.devote.se

 
Johanna

Johanna

27 april 2012 12:14

måste ta och testa det där med ugnsbakad gröt nån dag! ser supergott ut :)

http://jwes.shapemeup.se

 
Julia

Julia

27 april 2012 14:04

Guud vad gott. Älskar typ lime/jorgubb och hallon/citron och massa annat så klart men mumms :)! Detta ska jag testa. Just med gröt i ugnen så :)!

http://ibland.nu

 
Foodlover

Foodlover

27 april 2012 14:57

Det här är ett recept som jag har starkt funderat på att testa, det ser så gott ut!

http://thedailymeals.blogspot.com

 
Karin - FitnessochHälsa

Karin - FitnessochHälsa

28 april 2012 16:15

Det lät spännande att ugnsbaka gröten! Måste jag testa!

http://fitnessochhalsa.blogspot.com

 
DUOMUNDI

DUOMUNDI

28 april 2012 23:33

Måste införskaffa mig en ungssäker tallrik! Tips?

http://duomundi.wordpress.com

Sofie

29 april 2012 10:49

Jag har använt mig av någon skål som har funnits hemma så länge jag kommer ihåg :) Men det finns säkert mängder olika i affärer med köksprylar, kolla ikea eller åhlens för de har säkert bra priser!

 
Fia

Fia

30 april 2012 16:39

Låter lite udda med ungsbakad gröt. Men det måste helt klart testas någon gång i framtiden. Härlig blogg du har :)

http://smalbloggen.blogg.se

Sofie

1 maj 2012 20:13

Tack, gör det :D

 
Kristina

Kristina

14 maj 2012 22:34

Åhhh herregud vad gott det där verkar! Känns ju som en perfekt frukost nu när det snart är långledigt :)

http://systernsfristad.blogspot.com

Sofie

15 maj 2012 17:04

Ja testa det i helgen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards